«Jeg tror ikke barn egentlig ønsker å være sånn» En kvalitativ studie av hvordan førsteklasselærere arbeider for å forebygge utagerende atferd
Abstract
Denne oppgaven har hatt som mål å undersøke hvilke strategier førsteklasselærere benytter i arbeidet med å forebygge utagerende atferd. Disse strategiene forstås som pedagogiske virkemidler. Oppgaven har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling:
Hvordan forstår og forebygger førsteklasselærere utagerende atferd?
To forskningsspørsmål ble formulert for å operasjonalisere problemstillingen:
- Hvordan forstår førsteklasselærere begrepet utagerende atferd?- Hvilke forebyggende strategier benytter førsteklasselærere for å forhindre utagerende atferd, og hvilke erfaringer gjorde de seg?
For å besvare problemstillingen ble semistrukturerte kvalitative intervjuer gjennomført med fire førsteklasselærere. En intervjuguide ble benyttet som utgangspunkt og intervjuene ble tatt opp ved hjelp av Nettskjema-diktafon som i etterkant ble transkribert over til skriftform. For å analysere dataene ble tematisk analyse benyttet. I analyseprosessen ble følgende to hovedkategorier utarbeidet: 1) Lærernes forståelse av utagerende atferd og 2) Pedagogiske virkemidler. Disse dannet grunnlaget for presentasjon og drøfting av funn.
Undersøkelsens funn viser en tilnærmet lik forståelse av utagerende atferd. Atferden er forstyrrende og krever at tiltak blir iverksatt. Funnene viser også at gode relasjoner ses på som den viktigste strategien i arbeidet med å forebygge utagerende atferd. Forutsigbarhet, strategier som dagsplan, plassering i klasserommet, korrigering av atferd og elevsamtaler ble trukket frem for å forebygge og redusere utagerende atferd i førsteklasse.