Syntaktisk utvikling hos andrespråkselever fra 3. til 4. trinn
Abstract
Den norske skolen er i dag preget av et mangfold av elever med norsk som andrespråk. Disse elevene går gjennom flere utviklingsfaser på veien mot målspråket norsk. Læreren spiller en viktig rolle for elevenes språkutvikling, og må derfor ha kunnskap om andrespråkslæring og -utvikling. I den forbindelse har jeg i denne studien gjort tekstanalyse av andrespråkstekster i forsøk å svare på problemstillingen «hva kjennetegner utviklingen til elever med norsk som andrespråk sine syntaktiske skriveferdigheter fra 3. til 4. trinn?». Datamaterialet er 31 elevtekster med typiske mellomspråkstrekk, skrevet av seks andrespråkselever. Tekstene er hentet fra Normkorpuset, en digital samling av elevtekster. De syntaktiske trekkene jeg har analysert er forfeltsvariasjon, substantivfraser og leddsetninger. I tillegg har jeg sett på antall ord per tekst. Resultatet viste at det er vanskelig å si noe generelt om elevenes syntaktiske utvikling basert på disse trekkene. Det var kun målene på antall ord per tekst og omfang av adverbiale leddsetninger som viste en kollektiv positiv utvikling. Resultatene fra analysen av forfeltsvariasjon, substantivfraser og omfang av leddsetninger viste derimot stor variasjon i utvikling innad i elevgruppen. Faktorer som elevenes syntaktiske nivå, mangel på metadata, og antall elevtekster som datamateriale blir diskutert som mulig årsaker til variasjonen i den syntaktiske utviklingen til elevene.
Nøkkelord: Norsk som andrespråk, andrespråksskriving, syntaks, syntaktisk utvikling, elevtekster