Jødiske informanters vurderinger av KRLE-lærebøker
Description
Full text not available
Abstract
SammendragDenne masteroppgaven har undersøkt fremstillingen av jøder og jødedom i KRLE-lærebøkene Store spørsmål – KRLE 8-10 og KRLE 8. Det er avgjørende for elevers forståelse og holdning til jøder og jødedom at fremstillingen er god faglig begrunnet og pedagogisk tilpasset den aktuelle gruppen.
Tidligere forskning viser at jødedom har blitt fremstilt både essensialisert og generalisert, i tillegg til en minimal fremstilling av det jødiske mangfoldet. Likevel er det lite forskning på hvordan jøder selv opplever fremstillingen av seg selv og sin trostradisjon. Derfor tar denne masteroppgaven for seg hvordan jødiske informanter vurderer representasjonen av jødedom i de to KRLE-lærebøkene Store spørsmål – KRLE 8-10 og KRLE 8.
Metoden som er brukt i masterprosjektet er semistrukturerte dybdeintervju av tre jødiske informanter. Der målet har vært å få vurderinger av lærebøkene fra et innenfraperspektiv og om de jødiske informantene kjenner igjen fremstillingen av jødedom. Informantenes vurderinger bærer preg av deres egne erfaringer rundt det å være jødisk, samt det de selv ser på som viktig i trostradisjonen.
Studien ønsker å vise betydningen av at jødiske stemmer får bidra i samtalen om hva som er en god representasjon av jøder og jødedom. Det er også en ambisjon å bevisstgjøre forleggere, lærebokforfattere, lærere og elever om hvilken makt lærebokfremstillinger har, og at fremstillingene kan gi følger for elevers selvforståelse og opplevelse av annerkjennelse og inkludering,
Funnene i studien viser at informantene både peker på positive, men også mindre heldige eller direkte feilaktige fremstillinger i lærebøkene. Studiets hovedfunn er knyttet til lærebøkenes manglende fremstilling av jødisk identitet, jødiske fellesskap og minoritetsperspektivet. Informantene viser i tillegg bekymringer rundt sammenligning av trostradisjoner og muligens bruk av kristendom som inspirasjon i fremstillingen av jødedom. Det kom også frem vurderinger om at bildene fremstiller jødedommen som en «mannsreligion». Informantene stilte seg kritisk til det manglende innenfraperspektivet og savnet fremstillingen av «levd religion». Oppgaven drøfter disse momentene, samt utfordringen lærebokforfattere har med forenkling av fagstoff, som samtidig skal gi et riktig og mangfoldig bilde av jødedom.