“Ukulere; Lær å musisere med ukulele!’’ Utviklingen av en digital undervisningsressurs for grunnleggende instrumentlæring i ukulele på mellomtrinnet
Abstract
Sammendrag
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en pedagogisk ressurs, som inneholder videoer og en lærerveiledning. Ressursen skal bidra til en grunnleggende progresjonsutvikling ved bruk av ukulele, på mellomtrinnet, i musikkundervisningen. Problemstillingen er som følgende:
"Hvordan kan man utvikle en lærerveiledet undervisningsressurs med instruksjonsvideoer for oppstart av ukuleleundervisning på mellomtrinnet, der målet er å stimulere til elevaktive arbeidsformer?"
For utviklingen av produktet og datainnsamlingen, har vi formulert tre forskningsspørsmål:
1. Hva skal til for at læreren tar i bruk ressursen på en god og hensiktsmessig måte?
2. Hva må til for å lage instruksjonsvideoer som er forståelige, motiverende og læringsfremmende for elevene?
3. Hvordan kan lærerveiledningen bidra til varierte undervisningsformer?
Teorigrunnlaget for masteroppgaven og Ukulere er basert på styringsdokumenter, læringsteorier, instrumental didaktikk og pedagogisk-teknologiske teorier. Vi har brukt pedagogisk designforskning i utviklingen av produktet, der lærere og elever har testet produktet gjennom to sykluser. I disse syklusene ble det gjort ikke-deltakende observasjoner, videoobservasjoner og intervjuer med lydopptak. En tematisk analyse ble gjort etter syklusene, der videreutviklingen baserte seg på funnene og teorigrunnlaget. Masteroppgaven inneholder en muntlig del, der presentasjon av utviklingsarbeidet vil bli presentert nærmere.
Nøkkelord: Pedagogisk digital ressurs, undervisningsressurs, instrumentalundervisning, tilpasset opplæring, elevaktive arbeidsformer