Den erfarte lærerrollen i et profesjonsrettet perspektiv
Abstract
Lærerne er et av samfunnets viktigste yrkesgrupper. Lærerrollen står i sentrum for skolens oppgave om å forberede fremtidige generasjoner på sitt yrkesliv og medborgerskap. Lærerne skal utdanne elevene for livet og fremtidens skole. I et samfunn i stadig endring skal skolen og dermed lærerne realisere forventningene og kravene som skolen møter fra samfunnet rundt. Lærerrollen vil alltid være i endring, og de siste årene har lærerrollen gjennomgått en profesjonaliseringsprosess i samfunnet.
Hensikten med denne masteroppgaven er å få innsikt i lærerrollen, i lys av et profesjonsrettet perspektiv. Problemstillingen er: Hvordan erfarer 6 lærere lærerrollen, og hvordan kommer profesjonalisering av lærerrollen til uttrykk i disse erfaringene? Jeg undersøker hvordan profesjonsutøvelsen kommer til uttrykk i lærerrollen, hvilke rammer som er synlige i lærerrollen og hvilke politiske strukturer som er styrende i lærerrollen.
Masteroppgaven har et kvalitativt forskningsdesign med fokusgrupper som metode. Empirien er hentet fra to fokusgrupper, der tre lærere i hver av gruppene danner grunnlaget for fokusgruppene. Lærerne er fra to forskjellige barneskoler. Informantene forteller om en mer kompleks og udefinerbar lærerrolle som kjennetegnes av en økende grad forventninger og krav stilt til yrket. Lærerne anerkjenner faget som kjernen av den profesjonelle læreren. I møte med oppgaver knyttet til sosialt- og relasjonelt arbeid løfter lærerne frem erfaringer av å ikke ha like mye tid til arbeid med faget som ønsket. Arbeid med sosial- og emosjonell kompetanse i lærerrollen anerkjennes likevel som styrkende for det faglige arbeidet. Informantene peker på en lærerrolle i endring gjennom en lærerrolle som i økende grad har blitt en veileder ovenfor elevene, en som lærer elevene å lære. Kjennetegn i lærerprofesjonen kommer til uttrykk i lærernes fortellinger gjennom tre dimensjoner. Fagkunnskapen kommer til uttrykk som den forskningsbaserte og erfaringsbaserte kunnskapsbasen de erfarer å inneha. Ansvar i lærerprofesjonen kommer til uttrykk gjennom lærernes fortellinger om en opplevelse av økende krav og forventninger til yrket. Autonomien og handlingsrommet kommer til uttrykk i lærerens møte med styring i profesjonen og den opplevde tilliten fra samfunnet.