Lesing, danning og glede: en undersøkelse av lesing i læreplanen i norsk og lesegledens plass i den
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker læreplanen i norsk i LK20 med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke former for lesing beskrives i læreplanen for norsk, og i hvilken grad framstår leseglede som en del av danningsdimensjonen i norskfaget? Undersøkelsen tar utgangspunkt i norsk som redskaps- og danningsfag, for å se på fordelingen av og balansen mellom disse ambisjonene. Oppgaven tar også sikte på å undersøke i hvilken grad leseglede framkommer som en del av danningsdimensjonen.
Analysen avslører en overvekt av redskapsorienterte formuleringer i læreplanen. Det er imidlertid store kontraster mellom læreplanens innledningsdel og kompetansemålene; innledningsdelen framstår som mer sammensatt og mangfoldig enn kompetansemålene som domineres av redskapsdimensjonen, og hvor danningsdimensjonen ikke er til stede i kompetansemålene for 2. og 7. trinn i det hele tatt. Oppgaven diskuterer også viktigheten av leseglede i skolen. Ved å se på relevant forskning og litteratur om leseglede, drøftes funnene i analysen i kontekst av et sammensatt forskningsfelt som vektlegger leseglede i skolen ulikt.
Videre drøfter oppgaven implikasjonene av disse funnene for norsklæreres praksis. Analysen viser at læreplanen er kompleks og flerstemt, og dermed i stor grad åpen for tolkning, noe som kan føre til variasjoner i undervisningen basert på lærernes verdier, kunnskapssyn og tolkningskompetanse. Det er også nærliggende å anta at lærere prioriterer ulikt mellom innledningsdelen av læreplanen, som er mer danningsorientert, og de konkrete kompetansemålene, som er mer redskapsorientert.
Avslutningsvis svarer oppgaven på problemstillingen, samt to hypoteser som ligger til grunn for arbeidet. Den avdekker at redskapsdimensjonen dominerer i læreplanen, men at innledningsdelen viser en mer balansert tilnærming. Videre viser den at leseglede kan være en del av danningsdimensjonen i norskfaget, selv om leseglede ikke nevnes eksplisitt og at dette derfor vil avhenge av lærernes tolkning. Det understrekes at det er viktig å finne en balanse mellom norskfagets dannings- og redskapsdimensjon, og at læreplanen kan tolkes i retning av å legge til rette for leseglede i skolen.