Indre Motiverte Elever i Naturfag, et Ønske, Mål eller Faktum?
Abstract
I denne masteravhandlingen blir det forsøkt å se nærmere på hvordan formuleringen til LK20 og utviklingen av den legger til rette for indre motivasjon hos elever, sett i lys av Deci og Ryan sin selvbestemmelsesteori(Deci & Ryan, 2013; Ryan & Deci, 2000a, 2000b, 2000c, 2017). Ved gjennomgang og analyse av offentlig publiserte dokumenter hva angår selve lærerplanen LK20 naturfag, og bakenforliggende dokumenter som tar for seg utviklingen av LK20 naturfag, er målet å kunne gi svar på nettopp det. I denne avhandlingen er det valgt å bruke dokumentanalyse som metode for å gjennomføre kartlegging av hvilken grad dokumentene legger til rette for indre motivasjon blant elevene.For å gjøre dette, blir det introdusert og redegjort relevant teori som tar for seg læreplaner og motivasjonsteori. Motivasjonsteorien som blir presentert i teoridelen danner rammeverket for selve analysen. Det vil bli drøftet og argumentert for valg og avgjørelser for analysen, med bakgrunn i forskningsteori.Resultatene fra analysen viser en lav grad av tilretteleggelse for indre motivasjon blant elever i LK20 naturfag og utviklingen av den. I analysen kommer det frem at det er høyere grad av tilfeller for tilretteleggelse av indre motivasjon i selve LK20 naturfag, enn det et i utviklingen av den. Mulige årsaker, aspekter, vinklinger og konsekvenser fra resultatene blir videre drøftet og tolket. I oppsummeringen oppfordres det til videre forskning som kan gi svar på om læreplanen bør inkorporere de grunnleggende behovene fra selvbestemmelsesteorien inn i læreplanen. Mere forskning på dette temaet vil kunne gi innsikt i hvordan den norske skoleundervisningen potensielt kan føre til mer indre motiverte elever.