Læreres oppfattelse og operasjonalisering av Folkehelse og livsmestring i kroppsøving på barnetrinnet
Description
Full text not available
Abstract
Folkehelse og livsmestring (FoL) er av de et tre tverrfaglige temaene som ble aktuelt gjennom Fagfornyelsen 2020, i den overordnede delen av lærerplanen. Den overordnede delen er gjeldende for hele grunnopplæringen i Norge og skal bidra inn mot alle fag, samt kroppsøving. Eksempel på tema som skal belyses gjennom FoL er blant annet fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn. For et tverrfaglig tema som skal omfatte hele skolegangen er det begrenset med forskning som utforsker hvordan kroppsøvingslærere på barnetrinnet oppfatter og operasjonaliserer FoL i faget. Det er dette kunnskapshullet vi med vår undersøkelse ønsker å tette. Med bakgrunn i dette, ønsker vi derfor å ta utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan oppfatter og operasjonaliserer et utvalg lærere det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i kroppsøving på barnetrinnet?
Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming, hvor vi har benyttet semistrukturerte dybdeintervjuer. Seks informanter tok del i vår studie, hvor alle var kroppsøvingslærere på barnetrinnet. Goodlads fem læreplannivåer brukes som et analytisk rammeverk for å ramme undersøkelsen vår inn, samtidig som at de hjalp oss til å forstå den oppfattede og operasjonaliserte lærerplanen i lys av ideene bak FoL, og FoL beskrevet i LK20. Samtidig inkluderer vi Klafkis teori om allmenndannelse for å bedre kunne forstå lærernes oppfattelse og operasjonalisering.
Funnene i studien antyder at vårt utvalg av kroppsøvingslærere kan bli forstått gjennom et allmenndanningsperspektiv. Et overordnet funn fra studien er hvordan lærerne oppfatter Fol i kroppsøving, noe som kan ses i lys av det tidstypiske-nøkkelproblemet knyttet til menneskets subjektivitet i samtiden. De oppfatter FoL i kroppsøving som problemundervisning, med utgangspunkt i menneskets subjektivitet og allsidig dannelse. Lærerne oppfatter FoL som en respons på samfunnsutfordringer, spesielt relatert til helse. Det kan virke som at lærerne operasjonaliserer FoL gjennom problemundervisning og eksemplarisk undervisning. Likevel tyder studiens funn på at det er stor variasjon i hvordan den operasjonaliserte lærerplanen kommer til utrykk. Dermed tyder denne studien på at vi også trenger forskning hvor man observerer kroppsøvings lærere operasjonaliserte oppfattelse i praksis.