Hvilke syn har to lærere på sin gjennomføring av bokstavinnlæring på førstetrinn?
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med denne studien er å utforske lærernes tilnærminger og praksis i forhold til bokstavinnlæring på 1.trinn. Studien har forsøkt å gi svar på: «Hvilke syn har to lærere på sin gjennomføring av bokstavinnlæring på førstetrinn?».
For å svare på dette forskningsspørsmålet har jeg brukt kvalitativ metode og benyttet intervju. Utvalget av informanter består av to førsteklasselærere ved to ulike skoler. Begge informantene har tidligere erfaringer med bokstavinnlæringen.
Resultatene indikerer at det er flere likheter blant lærernes tilnærminger og deres begrunnelser for valg av metoder. Lærerne bruker ulike metoder i bokstavinnlæringen for å variere undervisningen slik at de kan tilby en bred variasjon av erfaringer med bokstaver, ord, setninger og tekst. Dette blir gjort gjennom aktiviteter og lek som gir muligheten til å bruke de innlærte bokstavene som elevene har lært. Resultatene viser at begge lærerne implementerer en formell bokstavinnlæring med fokus på fonem-grafem kobling. Fokuset rettes mot bokstavens lyd og form, og lærerne anvender ulike språkleker som språkstimuleringstiltak. Lærerne hadde positive erfaringer til rask bokstavprogresjon, til tross for å like den langsomme progresjonen. Likevel identifiseres det ulikheter i vektleggingen av ulike elementer i bokstavinnlæringen. Selv om begge informantene introduserer bokstavene parallelt, vises ulikheten i fokuset deres at de har individuelle tilnærminger og prioriteringer i sine undervisningsmetoder.