Helhetlig seksualitetsundervisning i Grunnskoleutdanningen i Naturfag
Abstract
Seksualitetsundervisning er et tema som kan vekke ulike følelser i oss alle. Det vil si aspekter om kroppslig utvikling og endring, grensesetting, nytelse og identitet. Seksualitetsundervisningen i skolen har endret seg i tråd med samfunnets utvikling, det har nå et større fokus og inkludering av helhetlig innfallsvinkel. Dette vil kreve mer av kompetansen til hver enkelt lærer. Får lærerstudenter i dagens grunnskoleutdanning i Norge den opplæringen de trenger for å gi en tilstrekkelig opplæring for elever? I denne studien ønsket jeg å undersøke hvor relevant seksualitetsundervisningen på lærerstudiet er med tanke på hva elever ønsker å lære om seksualitet. Basert på tidligere forskning, læreplanen, studiets retningslinjer og relevant teori kan det tyde på manglende teoretisk og praktisk grunnlag som både kreves i lærerrollen, men som også studentene som har deltatt i denne forskningen ønsker av kompetanse. Jeg har sett nærmere på grunnskoleutdanningens inkludering og kunnskapsbase om eksterne aktører, pedagogisk innholdskunnskap, digital kompetanse og personlige kvalifikasjoner. I studien ble det gjennomført individuelle semistrukturert-intervjuer. Utvalget bestod av seks lærerstudenter som har valgt naturfag på grunnskoleutdanningen på ulike institusjoner i Norge. Gjennom analyse av tidligere forskning og teori, samt egne undersøkelser blant lærerstudenter, utarbeidet jeg tre forskningsspørsmål for å kunne besvare hensikten med studien: hvordan opplever studenter innholdet i seksualitetsundervisning, hvilken kompetanse trenger lærere for å undervise helhetlig, og hva mener studentene selv om å undervise om seksualitet. Resultatene peker på en variasjon i undervisningens kvalitet og innhold på ulike utdanningsinstitusjoner. Mens noen temaer som reproduksjon og pubertet er inkludert, viser det seg at det mangler dybde når det gjelder emner som identitet, nytelse og grensesetting. Dette stemmer også overens med ønskene til barn og unge, ifølge tidligere rapporter og kartlegginger. Videre understrekes betydningen av lærerens personlige egenskaper, som trygghet, selvtillit og evnen til å skape gode relasjoner med elevene. Dette er avgjørende for å kunne håndtere sensitive temaer på en konstruktiv måte og skape et inkluderende læringsmiljø. Studiens funn peker på behovet for en mer helhetlig tilnærming til seksualitetsundervisning i grunnskoleutdanningen, med en revisjon av innholdet i undervisningen og styrking av lærernes kompetanse. Dette vil kunne bidra til å møte elevenes behov og ønsker, samt sikre at undervisningen er i tråd med læreplanens målsetninger og samfunnets utvikling mot en mer inkluderende seksualitetskultur.