“Den første bokstavinnlæringen” – En undersøkelse av fremgangmåten innefor tre pedagogiske retninger, og didaktiske forskjeller mellom dem
Abstract
De siste tiårene har det foregått en samfunnsdebatt omkring hvordan et forhøyet akademisk trykk er det som møter elevene i førsteklasse, ofte satt opp mot at dette går på bekostning av leken. I forbindelse med dette, samt at skolestartsalderen ble senket fra syv til seks år i 1997, finner vi det interessant å belyse hvordan elever i ulike skoler introduseres for bokstavene, på ulikt tidspunkt, og i ulikt tempo. Vår studie søker derfor å sammenlikne fremgangsmåten for bokstavinnlæringen i en steinerskole, en offentlig skole, samt en montessoribarnehage. Studiens problemstilling er: Hvilken fremgangsmåte benyttes i den første bokstavinnlæringen innenfor steinerpedagogikken, montessoripedagogikken, og den offentlige skolen, og hvilke forskjeller og likheter kommer til syne i pedagogenes didaktiske forklaringer?
Vårt datamateriale består av intervjuer med en lærer/pedagog fra hver pedagogisk retning, som underviser i den første bokstavinnlæringen. I tillegg har vi gjennomført observasjoner av gjennomføringen av den første bokstavinnlæringen til hver av disse. Avhandlingens teorigrunnlag belyser først noen ulike aspekter relatert til lese- og skriveopplæring, som er relevant uavhengig av hvilken pedagogisk retning man tilhører. Deretter ser vi nærmere på barnets utvikling og behov, rommets utforming, samt hvilke fremgangsmåter som normalt benyttes for bokstavinnlæringen i steinerskolen, montessoribarnehagen og offentlig skole.
Studiens hovedfunn viser at det benyttes ulike tilnærminger til bokstavinnlæringen innenfor de ulike retningene, men at de likevel deler flere likhetstrekk. Alle våre informanter prioriterer å ta hensyn til barnets utviklingsbehov i undervisningen, som blant annet kommer til uttrykk gjennom bruk av kroppslige læringsformer som en del av bokstavinnlæringen. I tillegg fremhever alle informantene at rommets utforming kan påvirke evnen til å lære, der man skal være særlig oppmerksom på elementer som kan forstyrre elevene. De viktigste forskjellene dreier seg om når informantene mener det er passende å starte med bokstavinnlæring, hvor raskt bokstavene bør introduseres, og i hvilken grad pedagogene har frihet til å bestemme undervisningens innhold.