Matematikkvansker i skolen
Abstract
I den norske skolen er matematikkvansker en utbredt problemstilling. Min oppfatning er at stadig flere elever har utfordringer i faget, og jeg stiller meg spørsmålet om hvordan matematikkvanskene i skolen kan håndteres. Hvorfor opplever flere elever matematikkfaget utfordrende, hvilke tiltak kan foretas, hva sier nyere forskning og hvordan man kan tilrettelegge undervisningen? Jeg har flere tidligere medelever med matematikkvansker, som ikke har fått den tilpasningen de hadde behov for, og dermed fått utfordringer senere i livet. Det er nærliggende å anta at med de rette tilpasninger og tilrettelegginger, ville de hatt mye bedre forutsetninger for å tilegne seg matematikkunnskaper, enn det de nå har. Med denne masteroppgaven vil jeg analysere og presentere funn og mulige implikasjoner av hvordan et utvalg lærere planlegger, tilrettelegger og tilpasser matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker. Jeg vil belyse problemstillingen som er: Hvilke tilrettelegginger foretar matematikklæreren for at elever med matematikkvansker skal være inkludert i, og ha utbytte av matematikkundervisningen i en helklassesituasjon. Datainnsamlingen inkluderer kvalitative data fra intervjuer og observasjoner, hvor fenomenet som undersøkes i casestudie er elever matematikkvansker. Braun & Clarks tematiske analyse legger grunnlaget for systematiseringen av dataene, og den påfølgende analysen. Jeg vil se på hvordan lærerens rolle som moderator, tilrettelegger og ressurs for de elevene som strever med matematikk, fungerer i praksis. Oppgavens siste del presenterer funnene og drøfter hvordan de ulike tilretteleggingene skaper inkludering og utbytte av undervisningen. Eventuelle implikasjoner ved funnene, vil også diskuteres.