Utforsking av gutters motivasjon: Lærerperspektiver på praktisk arbeid i naturfag
Description
Full text not available
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er praktisk arbeid i naturfag og gutters motivasjon. Flere internasjonale undersøkelser som ROSE og ROSES-prosjektet, PISA og TIMSS har sett nærmere på elvers resultat, holdninger, interesse, og motivasjon for naturfag. Resultatene viser at guttene skårer dårligere enn jentene på de fleste parameterne. Praktisk arbeid blir ofte trukket frem som en motiverende arbeidsmetode. Det var derfor ønskelig å undersøke disse temaene nærmere. Oppgavens hensikt er å undersøke hvilke tanker og erfaringer lærere på mellomtrinnet og ungdomstrinnet har gjort seg rundt gutters deltakelse, motivasjon, interesse og holdninger til praktisk arbeid i naturfag, og hvordan praktisk arbeid kan bidra til å støtte og utvikle gutters motivasjon for naturfag. For å undersøke dette har jeg formulert disse forskningsspørsmålene: - Hvilke tanker og erfaringer har lærere gjort seg rundt gutters motivasjon, deltakelse, interesse og holdninger til praktiske naturfagsaktiviteter?- Hvordan mener lærerne at praktisk arbeid i naturfag kan bidra til å støtte og utvikle gutters motivasjon i naturfag?For å undersøke dette nærmere har jeg har jeg benyttet meg av semistrukturert intervju. I denne kvalitative studien ble fire lærere intervjuet. Dataene ble så analysert gjennom meningskondensering og tematisk analyse. Studiens resultater viser at lærerne opplever som guttene positive, interesserte, motiverte, selvstendige og aktive under praktiske aktiviteter i naturfag. Dette avhenger selvfølgelig av flere faktorer som hvordan den praktiske aktiviteten er planlagt og gjennomført, naturfaglig tema og lærerens støtte og veiledning til elevene. Videre kom det frem at guttene drives av interesse og glede for oppgaven eller aktiviteten, det er derimot usikkert om denne motivasjonen strekker seg utover den gitte aktiviteten. Likevel er det interessant å se videre på hvordan praktisk arbeid kan bidra til å støtte og utvikle gutters motivasjon, interesse og prestasjoner i naturfag.