• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utforsking av gutters motivasjon: Lærerperspektiver på praktisk arbeid i naturfag

Myklebust, Mikkel
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162474
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [583]
Description
Full text not available
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er praktisk arbeid i naturfag og gutters motivasjon. Flere internasjonale undersøkelser som ROSE og ROSES-prosjektet, PISA og TIMSS har sett nærmere på elvers resultat, holdninger, interesse, og motivasjon for naturfag. Resultatene viser at guttene skårer dårligere enn jentene på de fleste parameterne. Praktisk arbeid blir ofte trukket frem som en motiverende arbeidsmetode. Det var derfor ønskelig å undersøke disse temaene nærmere.

Oppgavens hensikt er å undersøke hvilke tanker og erfaringer lærere på mellomtrinnet og ungdomstrinnet har gjort seg rundt gutters deltakelse, motivasjon, interesse og holdninger til praktisk arbeid i naturfag, og hvordan praktisk arbeid kan bidra til å støtte og utvikle gutters motivasjon for naturfag. For å undersøke dette har jeg formulert disse forskningsspørsmålene:

- Hvilke tanker og erfaringer har lærere gjort seg rundt gutters motivasjon, deltakelse, interesse og holdninger til praktiske naturfagsaktiviteter?

- Hvordan mener lærerne at praktisk arbeid i naturfag kan bidra til å støtte og utvikle gutters motivasjon i naturfag?

For å undersøke dette nærmere har jeg har jeg benyttet meg av semistrukturert intervju. I denne kvalitative studien ble fire lærere intervjuet. Dataene ble så analysert gjennom meningskondensering og tematisk analyse.

Studiens resultater viser at lærerne opplever som guttene positive, interesserte, motiverte, selvstendige og aktive under praktiske aktiviteter i naturfag. Dette avhenger selvfølgelig av flere faktorer som hvordan den praktiske aktiviteten er planlagt og gjennomført, naturfaglig tema og lærerens støtte og veiledning til elevene. Videre kom det frem at guttene drives av interesse og glede for oppgaven eller aktiviteten, det er derimot usikkert om denne motivasjonen strekker seg utover den gitte aktiviteten. Likevel er det interessant å se videre på hvordan praktisk arbeid kan bidra til å støtte og utvikle gutters motivasjon, interesse og prestasjoner i naturfag.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit