Motivasjon for læring i kroppsøving
Description
Full text not available
Abstract
Motivasjon for læring er et viktig tema i skolen, særlig med tanke på at undersøkelser viser at elevenes motivasjon har beveget seg mer og mer nedover de siste årene. Kroppsøving har lenge vært en av de mest populære fagene i skolen blant elevene, men også her har det skjedd en negativ utvikling. Flere og flere unge er mindre fysisk aktive sammenlignet med tidligere tider. For å motvirke denne samfunnsutviklingen, så vil kroppsøving kunne spille en sentral rolle for den nasjonale folkehelsen i tiden fremover.
Temaet for denne masteroppgaven er motivasjon for læring i kroppsøving, og problemstillingen er: Hvordan forstår og tilrettelegger kroppsøvingslærere for elevenes motivasjon for læring i kroppsøvingsfaget? Oppgaven er avgrenset til å undersøke lærernes perspektiv, som vil si at elevenes perspektiv ikke er blitt undersøkt. Temaet belyses gjennom tidligere forskning gjennomført både i Norge og internasjonalt. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er motivasjonsteoriene; målorienteringsteorien og selvbestemmelsesteorien.
Masteroppgaven har et kvalitativt forskningsdesign med empiri hentet fra intervju som metode. Empirien består av intervjuer med fire erfarne kroppsøvingslærere som jobber ved fire ulike skoler i Norge. To av lærerne underviser i kroppsøving på barneskolen, mens de to andre lærerne underviser i kroppsøving på ungdomsskolen. Informantene forteller om et fag hvor de aller fleste trives veldig godt og er veldig motiverte for å gi full innsats i faget. Lærerne som har jobbet lengst i skolen rapporterer at de fysiske forskjellene mellom elevene som driver med idrett på fritiden og elevene som er lite fysisk aktive blir større og større. På ungdomsskolen er karakteren i faget svært viktig for elevene og blir brukt aktivt av lærerne for å øke elevenes innsats. Samlet peker funnene på at de deltakende kroppsøvingslærerne i denne studien har en god forståelse for elevenes motivasjon for læring i faget og legger til rette for at elevenes grunnleggende psykologiske behov blir tilfredsstilt.