Historisk empati i undervisning med film
Abstract
I denne oppgaven har jeg stilt spørsmål om hvorvidt den norske filmen Den største forbrytelsen kan bidra til å utvikle historisk empati hos elever. Filmen handler følger en norsk-jødisk familie som går fra en rolig hverdag, til å måtte stå i en krise uten sidestykke når nazistene okkuperer Norge og den norske holocausten settes i gang. Måten jeg har funnet ut av dette på en ved å analysere filmen over tre nivåer. Det første nivået er en narrativ analyse, hvor man kan trekke ut de viktigste linjene i filmen. Dette nivået kan også bidra til å få frem at man kan se en film fra flere perspektiver. Det andre nivået går ut på å dele karakterene i filmen inn i ulike roller, hentet fra Raul Hilberg’s forskning på holocaust. Disse rollene er ofre, gjerningspersoner og tilskuere. Et spennende moment med dette nivået er at noen karakterer kan flyte mellom de ulike rollene, som i klasserommet kan gi lærerike diskusjoner. Det siste nivået av analysen er tredelt mellom de tre komponentene til begrepet historisk empati. Historisk kontekstualisering, perspektiv annerkjennelse og følelsesmessig kontakt er de tre komponentene og analysekategorien som blir tatt i bruk. Etter å ha sett scener fra filmen i opp mot disse analysekategoriene mener jeg at filmen absolutt har potensialet til å bidra til og utvikle historisk empati hos elever i norsk skole.