Myndiggjøring av minoritetsspråklige elever
Abstract
Nåværende lovverk og offentlige styringsdokumenter for opplæringen hindrer minoritetsspråklige elever i å motta tilstrekkelig støtte for å utvikle sine språkferdigheter. Dette resulterer i at elevene ikke kan bruke hele sin språkkompetanse som en ressurs for læring. Manglende støtte for minoritetsspråklige elever i opplæringen er en utfordring lærere må møte for å sikre et likt opplæringstilbud for alle elever, uavhengig av språklig bakgrunn. For å undersøke hvordan lærere kan møte utfordringen undersøker denne masteroppgaven i norsk myndiggjøring av minoritetsspråklige elever på småtrinnet gjennom bruk av pedagogisk designforskning som metode. Problemstillingen er som følger «Hvordan kan et undervisningsopplegg som legger til rette for myndiggjøring av minoritetsspråklige elever på småtrinnet gjennom utforsking av språklig identitet og synliggjøring av språkmangfoldet i klassen designes?».
Studiens datamateriale består av feltnotater fra observasjoner, samt elevtekster i form av språkportretter og digitale bøker fra undervisningen. For å drøfte problemstillingen i lys av datamaterialet benyttes to forskningsspørsmål:1. Hvilke muligheter gir et undervisningsopplegg for myndiggjøring av minoritetsspråklige elever?2. Hvilke utfordringer kan oppstå i implementeringen av et slikt undervisningsopplegg som fremmer myndiggjøring av minoritetsspråklige elever?
Funn fra studien viser at et undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i utforsking av språklig identitet og synliggjøring av språklig mangfold gir muligheter for myndiggjøring av minoritetsspråklige elever på småtrinnet. Muligheter for myndiggjøring av minoritetsspråklige elever kom til syne gjennom identitetsutvikling, et samarbeidende maktforhold og positive holdninger til flerspråklighet i klasserommet. Derimot viser mine funn også at det er avgjørende for gjennomføring av et undervisningsopplegg som fremmer myndiggjøring å ta hensyn til de minoritetsspråklige elevenes kompetanse på minoritetsspråket.
Nøkkelord: myndiggjøring, minoritetsspråklige elever, flerspråklighet, identitetsutvikling, empowerment, pedagogisk designforskning, språkportretter