Kunstig intelligens som musikkdidaktiskverktøy: Digitalisering av musikkfaget
Abstract
Kombinasjonen av teknologi og musikk er et moderne konsept, som for mange elever virker veldig naturlig nå, men som man for 50 år tilbake antagelig ikke kunne forestilt seg potensialet i. Med økende bruk av elektronikk og teknologi i samfunnet, har det også vært en økende bruk av teknologi i skolen, og i musikken. Dette kan man merke på musikkdidaktikken og musikkundervisning i skolene. I 2020 ble verden introdusert for et nytt konsept, «chatbotter» som bruker kunstig intelligens. Disse chatbottene benytter LLMs (Large Language Models) og er mer avansert sammenlignet med chatbotter vi har sett tidligere. Basert på noen enkle retningslinjer kan chatbotten produsere tekst for oss. I etterkant av lanseringen til ChatGPT, den første LLM-en, har det kommet frem andre programmer plattformer som bruker K.I. for å generere tekster, bilder, lyder, videoer, osv. Fra et musikkdidaktisk perspektiv har jeg nettopp lurt på hvordan slike programmer kan utnyttes i musikkfaget, til fordel for både læreren og elevene. Med det følger også det naturlige spørsmålet om hva utfordringene ved å bruke slike programmer kan være. Med utgangspunkt i dette har jeg valgt å utforske kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i musikkfaget ved barneskolen.