Hva sier litteraturen om nettbrettet i den første skriveopplæringen?
Abstract
I denne narrative litteraturgjennomgangen undersøkes det hva forskningen sier om nettbrettet i den første skriveopplæringen. Litteraturgjennomgangen inneholder et utvalg fagfellevurderte artikler som drøftes opp gjennom teoretiske perspektiver, styringsdokumenter, og tidligere forskning. Resultatene fra studien viser at nettbrettet tilbyr flere muligheter i skriveundervisningen som øker elevenes motivasjon og engasjement i skriveprosessen, som multimodale funksjoner, talesyntesen og ekstra støtte. Likevel identifiseres det også utfordringer som tekniske problemer som tar tid fra undervisningen, og læreres digitale kompetanse. De overordnede perspektivene er delt inn i tre kategorier; sosiokulturelle, kognitivt og nevrologisk perspektiv, som gjør feltet kompleks. Kognitivt og nevrologiske perspektiver lener seg mot håndskriften som den beste metoden i skriveopplæringen, med tanke på bokstavmemorering og avkoding. Mens sosiokulturelle perspektiver lener seg mot tastaturet, som gir støtte til elevene i form av talesyntese, motivasjon og tilpasset undervisning. Studien peker videre på et behov i forskningsfeltet etter mer forskning på effekten av nettbrettet gjennom langtidsstudier, utviklingen av felles digitale profesjonspraksiser i skriveopplæringen og mer forskning på elever perspektiver ved bruk av nettbrett for de yngste elevene i skolen.