Læreres rolle i arbeid med religiøst og livssynsmessig mangfold
Abstract
I denne masteroppgaven er formålet å undersøke problemstillingen «Hvordan lærere forstår sin rolle i arbeid med religiøst og livssynsmessig mangfold.». Ved å anvende kvalitative semistrukturerte intervjuer med fire lærere, har jeg fått innsikt i deres perspektiver og tanker rundt temaet. Disse perspektivene skal jeg basere på ulike tilnærminger som knytter seg til arbeid med religiøst og livssynsmessig mangfold.
Som følger av denne studien viser lærerne en samstemt forståelse av mangfoldsbegrepet, som inkluderer ulike faktorer som kan skille mennesker fra hverandre. Imidlertid var en av informantene orientert om religion og etnisitet. Knyttet til religion og livssyn viser lærerne i denne studien at individuelle posisjoner og praksiser er betraktet på en bevisst måte.
Videre kobler lærerne sitt arbeid med religiøst og livssynsmessig mangfold til ulike tilnærminger, alt ettersom hvilket formål de har med situasjonshåndteringen. Dette temaet viste også at flere av lærerne ofte griper muligheten dersom det oppstår en situasjon som kan føre til læring.
I tillegg betraktet lærerne i denne studien sin rolle som vesentlig og avgjørende knyttet til arbeid med religiøst og livssynsmessig mangfold. Likevel er noen av dem bevisst på sin makt, både knyttet til relasjonen med elevene og kunnskapen som formidles. Informantene viser også at kunnskap gjennom personlige erfaringer, i dette tilfellet minoritetlærere, er verdifull. Læring for og gjennom respekt, toleranse og medborgerskap er tydelige motiver for disse lærernes rolle i arbeid med religiøst og livssynsmessig mangfold.