Musikklæreres undervisningsplanlegging – hva og hvem bestemmer? En kvalitativ intervjustudie om tre musikklæreres undervisningsplanlegging på ungdomsskolen
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan tre musikklærere på norske ungdomsskoler planlegger musikkundervisningen, og hva som påvirker valgene de tar i dette arbeidet. Ved å gjennomføre kvalitativt forskningsintervju med tre musikklærere som jobber på forskjellige ungdomsskoler, forsøker jeg å finne ut hvilke muligheter som ligger i undervisningsplanleggingen av musikkfaget, og hvilke utfordringer musikklærerne møter i dette arbeidet. Problemstillingen for studien er: På hvilke måter planlegger tre musikklærere på ungdomsskolen musikkundervisningen, og hvilke muligheter og utfordringer møter de i dette arbeidet? For å svare på problemstillingen, har jeg analysert datamaterialet ved hjelp av tematisk analyse. Jeg fant ut at musikklærerne planlegger musikkundervisningen for dokumentasjon, fleksibilitet og praktiske aktiviteter. I tillegg planlegger de musikkundervisningen ut fra fagets timeomfang, egen faglig kompetanse, yrkeserfaringer, og skolens organisering.
Ved å se resultatene i lys av det teoretiske grunnlaget – som består av kunnskapsteori, læreplanteori og tilnærminger til undervisningsplanlegging – diskuterer jeg hvordan musikklærerne planlegger musikkundervisningen ut fra ulike betingelser og forutsetninger. Elevene fremstår som sentralt utgangspunkt for undervisningsplanleggingen deres, ettersom lærerne ønsker å planlegge undervisningen slik at elevene får oppleve musikk gjennom praktisk arbeid, samtidig som undervisningen må planlegges i tråd med læreplanens retningslinjer for å ha dokumentasjon i tilfelle karakterklager fra elevene. I tillegg fremstår musikklæreren selv som et viktig utgangspunkt for planleggingen, siden valgene lærerne tar påvirkes av deres faglige kompetanse og ulike begrunnelser for egen undervisningspraksis. Undervisningsplanleggingen påvirkes samtidig av at musikk er et uforutsigbart fag. I skolehverdagen kan lærerne møte diverse uforutsette hendelser som «spiser opp» timene med musikkundervisning, som medfører behov for en fleksibel årsplan for musikkfaget. Alt i alt gir denne studien en ny forståelse for hvilke elementer som kan inngå i planleggingen av musikkundervisningen i dagens ungdomsskoler i Norge.