• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å skape en inkluderende spesialundervisning

Sørli, Johan Sebastian; Bergersen, Silje Haugerud
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230362736:53981917.pdf (2.906Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162451
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [339]
Abstract
Tradisjonelt har spesialundervisningen vært adskilt fra ordinær opplæring, noe som har bidratt til ekskludering av elever med spesielle behov (Fasting & Sundar, 2021, s. 203; Nordahl mfl., 2018, s. 215). I stadig økende grad har begreper som inkludering og profesjonsfellesskap fått en sentral plass i skolens styringsdokumenter (Kunnskapsdepartementet, 2017; Prop. 57 L (2022–2023), s. 682). Inkluderingsbegrepet er komplekst, og har flere ulike forståelsesmåter. Dette kan ses på som en barriere for å kunne skape en inkluderende spesialundervisning.

Med denne studien ønsker vi å få innsikt i hvordan et utvalg trinnteam inkluderer elever med vedtak om spesialundervisning, og hvordan de arbeider med dette i profesjonsfellesskapet. Følgende problemstilling har derfor blitt formulert:

Hvordan inkludere elever med vedtak om spesialundervisning, og hvilken rolle spiller profesjonsfellesskapet i dette arbeidet?

For å besvare problemstillingen har det blitt gjennomført semistrukturerte fokusgruppeintervjuer med to trinnteam på en skole som ligger i en by på Østlandet. Gjennom tematisk analyse (Braun & Clarke, 2006), har vi fått innblikk i hvordan teamene ser på inkluderende spesialundervisning og hvilke didaktiske praksiser som ligger til grunn for å skape en inkluderende spesialundervisning. Vi har også fått innsyn i hvordan teamene arbeider i profesjonsfellesskapet for å kunne oppnå dette.

Funnene i denne studien indikerer at det er variasjon i hvordan teamene oppfatter og gjennomfører inkluderende spesialundervisning. Det ene teamet fokuserer mer på det faglige utbyttet, mens det andre teamet i større grad inkluderer det sosiale aspektet i en mer enhetlig tilnærming. Til tross for ulikhetene, uttrykker begge teamene at de ser på både individet og omgivelsene rundt, og forsøker å oppnå en inkluderende praksis. Det blir klart at det finnes både likheter og forskjeller når det gjelder didaktiske praksiser, og det argumenteres for at de didaktiske praksisene er inkluderende og bidrar til merverdi for elevene med vedtak om spesialundervisning.

På begge team blir det uttrykt at de samarbeider godt. Likevel blir mangel på ressurser, både i form av pedagogisk kompetanse, tid og grupperom, pekt på som begrensninger for å kunne utvikle spesialundervisningen på den måten de ønsker. Inkluderingsbegrepet er komplekst, noe informantene også peker på som en barriere for å kunne drive en inkluderende praksis. Å utvikle en felles forståelse av inkluderingsbegrepet er noe som må jobbes med på tvers av team, med skoleledelsen i spissen.

Nøkkelord: Spesialundervisning, Inkludering, Profesjonsfellesskap
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit