Å lære matematikk i tenkende klasserom: Elevers opplevelse
Abstract
Dette studiet undersøker elevers erfaringer med å lære matematikk i Liljedahls tenkende klasserom med fokus på engasjement, deltakelse, samarbeid, og hvordan overgangen har vært fra tradisjonell undervisning til tenkende klasserom. Metoden som er tatt i bruk er kvalitativ, hvor åtte ungdomsskoleelever som er kjent med undervisningsmetoden har blitt intervjuet. Temaene som er funnet i datamaterialet blir systematisk diskutert i forhold til det overordnede forskningsspørsmålet, relevant teori og tidligere forskning. Funnene avslører at mange elever finner undervisningen engasjerende og morsom, og tilskriver dette faktorer som en varierende tilnærming, samt mulighetene for sosial interaksjon. Imidlertid opplever ikke alle elever samme nivå av engasjement, noe som signaliserer en mulig utfordring i effektiviteten av tenkende klasserom for alle elever. Spørsmålet om deltakelse blir også diskutert, hvorvidt klasserommets miljø har innvirkning på elever engasjement med matematikk. Betydningen av inkluderende og støttende klasseromsmiljøer blir fremhevet, sammen med betydningen av elevers ansvar for sin egen læring. Studien undersøker videre samarbeidets rolle i tenkende klasserom, med vekt på fordelene dette medfører, samtidig som utfordringene knyttet til individuelle preferanser for å jobbe alene erkjennes. I tillegg diskuteres elevers oppfatninger av overgangen fra tradisjonell undervisning til tenkende klasserom og understreker viktigheten av å tilby en balansert blanding av undervisningsmetoder for å imøtekomme ulike læringspreferanser. Studien diskuterer også viktigheten av variasjon i undervisningsmetoder og oppgaver, og understreker behovet for en mangfoldig tilnærming for å imøtekomme elevers utdanningsbehov. Samlet sett gir studien en grundig og dyptgående analyse av elevers erfaringer i tenkende klasserom, og kaster lys over muligheter og utfordringer ved denne undervisningsmetoden.