Konstruksjonen av kropp: en kritisk diskursanalyse av pensumlitteratur for kroppsøvingsstudenter
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan kropp konstrueres i pensumlitteraturen for kroppsøvingsstudenter i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Gjennom en kritisk diskursanalyse inspirert av Faircloughs tredimensjonale modell, avdekkes sentrale diskurser som former forståelsen av kropp i utvalgte tekster.
Analysen viser at pensumlitteraturen, representert ved boken "Inkluderende kroppsøving", konstruerer kropp gjennom fire fremtredende diskurser: Den naturlige kroppen, den formbare kroppen, den avvikende kroppen og den ønskede kroppen. Disse diskursive konstruksjonene bygger på implisitte maktrelasjoner og ideologiske føringer som privilegerer enkelte kroppsforståelser og marginaliserer andre (Fairclough, 2003).
Diskursen om "den naturlige kroppen" fremstiller kropp og kjønn som noe iboende, fastlåst og uforanderlig, noe som begrenser mulighetene for alternative kroppsforståelser. "Den formbare kroppen" konstrueres særlig i relasjon til overvekt, hvor kroppen fremstilles som noe som "må" og "kan" endres gjennom individuell atferd. Diskursen om "den avvikende kroppen" skaper forståelser av kroppslige uttrykk utenfor det normaliserte som problematiske og "feil". Endelig etableres en hegemonisk diskurs om "den ønskede kroppen", hvor den tradisjonelle, slanke og heteronormative kroppen fremstilles som idealet.
Masteroppgaven konkluderer med at pensumlitteraturen spiller en sentral rolle i å forme forståelsen av kropp blant fremtidige kroppsøvingslærere. Gjennom å avdekke de diskursive konstruksjonene av kropp i denne litteraturen, blir det tydelig hvordan maktrelasjoner og ideologier nedfeller seg i måten kropp gis mening på. Studien understreker behovet for at kroppsøvingslærere og lærerutdannere utvikler en kritisk bevissthet omkring disse prosessene, for å legge til rette for mer inkluderende og likeverdige praksiser i kroppsøvingsfaget.