Skrivediskurser i norskfagets læreplaner - En analyse av de fire siste læreplanene
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan ulike skrivediskurser kommer til uttrykk og har endret seg i læreplanene i norsk over nesten 30 år. Problemstillingen undersøker hvordan fire av Ivanićs (2004) skrivediskurser har endret seg i de siste fire læreplanene. Dette har inkludert å undersøke hvordan ferdighets- kreativitets-, prosess- og sjangerdiskursen blir gjenspeilet i læreplanen, og hvilke aspekter ved diskursene som har forandret seg. Datamaterialet består av læreplanene L97, LK06. LK06 R13 og LK20. Analysen viser at ferdighetsdiskursen har et vedvarende fokus på grammatiske ferdigheter, men at dette vektlegges ulikt på ungdomstrinnet. Innenfor kreativitetsdiskursen kommer det frem en økende vektlegging på skriveglede og kreativitet, men en gradvis nedgang i oppmerksomhet rettet mot sammenhenger mellom lesing og skriving, og arbeid med interessant innhold. Når det gjelder prosessdiskursen, er det fremtredende svingninger i vektleggingen av kognitive og praktiske prosesser, særlig med tanke på arbeid med tilbakemeldinger. Innenfor sjangerdiskursen flyttes oppmerksomheten vekk fra sjanger og form, og mot teksttyper og formål. Funnene i denne studien, sammenlignet med Blikstad-Balas’ (2018) studie om skrivediskurser i norskundervisningen viser ulikheter som antyder at fokusområdene i læreplanene ikke alltid gjenspeiles i den praktiske skriveopplæringen.