Samspillet mellom matematiske kompetanser og grupperoller
Abstract
Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvilke grupperoller og matematiskekompetanser som forekommer i samspill når elevene jobber i gruppearbeid med LISToppgaver. For å svare på problemstillingen har det blitt brukt en kvalitativ tilnærming medikke-deltakende observasjon som metode for å samle inn data. Problemstillingen som skalbesvares i denne studien er:«Hvilke grupperoller og matematiske kompetanser kommer til syne hos elever igruppearbeid med LIST-oppgaver?»I tillegg til denne problemstillingen er det utarbeidet følgende forskningsspørsmål til hjelp forå besvare problemstillingen:«Hvilke grupperoller og matematiske kompetanser er mest fremtredende på de ulikeferdighetsnivåene?»«Hvilke grupperoller og matematiske kompetanser forekommer i samspill?»Det er utført to observasjoner av to grupper på fire elever på 6. trinn fra samme skole, hvorhver gruppe bestod av en høyt presterende, to middels presterende og en lavt presterende elev.Elevene ble kategorisert ut ifra kontaktlærerens subjektive vurdering. Under observasjonenjobbet elevene i grupper om å løse en gitt LIST-oppgaver. I analysedelen blir leseren kjentmed de viktigste utdragene fra disse transkripsjonene og observasjonsnotatene. Etter entematisk teoridrevet analyse ble det oppdaget sammenhenger mellom hvilke grupperoller ogmatematiske kompetanser som forekommer i samspill.Hovedfunnene i denne studien viser at det forekommer et samspill mellom rollen som coachog alle de matematiske kompetansene hos de høyt presterende elevene. Samt et samspillmellom rollen som reflector og kompetansen adaptiv resonneringsevne hos alle elevene,uavhengig av ferdighetsnivå. For de middels og lavt presterende elevene er det i det gjeldendedatasettet vanskelig å se noen sammenheng mellom andre grupperoller og matematiskekompetanser.