Hvilke lærerhandlinger støtter opp under elevenes funksjonstenkning på barnetrinnet?
Abstract
SammendragGeneralisering beskrives av mange som kjernen i algebraisk tenkning (Blanton, et al. 2018), og ut fra læreplanen legges det opp til at elevene skal utforske tall, utregninger og figurer, samt finne sammenhenger for deretter formalisere dem ved å bruke algebra og hensiktsmessige representasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2020). Forskning som tar for seg lærerens evne til å fremme generalisering, antyder at effektiv undervisning for generalisering er utfordrende (Ellis et. al., 2024).Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ studie som legger vekt på lærerhandlinger og generalisering. I forskningen studerer jeg hva som kjennetegne to engasjerte matematikklærers tilnærming til å støtte opp elevenes generalisering på 3. og 5. trinn – i arbeid med geometriske figurer i vekst. Metodene jeg har benyttet er intervju av lærerne og observasjon/video-opptak av lærernes interaksjon med elevene.I analysen ble Ellis (2011) sine syv kategorier, som beskriver handlinger eller samtaler som kan legge til rette for generalisering, anvendt. I tillegg analyserte jeg hvilke spørsmål læreren stilte som førte til generalisering. Til dette arbeidet brukte jeg spørsmålsmodellen til Ulleberg & Solem (2013).Funnene understreker viktigheten av lærerens rolle i å legge til rette for elevenes generaliseringsprosess. I min studie fant jeg ut at læreren spiller en sentral rolle i å velge passende oppgaver og representasjoner, som er nøkkelen til å fremme en dyp forståelse og generaliseringsevne hos elevene. Ved å tilrettelegge for utfordrende, men tilgjengelige figurmønstre, gir læreren elevene muligheten til å delta i generaliseringen og elevene kan utforske og oppdage mønstre og strukturer. I tillegg fant jeg ut at det er det avgjørende at lærer stiller relevante og utforskende spørsmål som oppmuntrer elevene til å tenke kritisk og reflekterende. Gjennom å oppmuntre elevene til å forklare og begrunne sine generaliseringer, samt dele sine strategier og generaliseringer med andre i klasserommet, legger læreren til rette for en dynamisk læringsprosess der eleven aktivt konstruerer sin matematisk forståelse.En av hensiktene med denne masteroppgaven var å bidra til økt innsikt i hvordan lærere kan fremme generalisering, spesielt i arbeid med geometriske figurer i vekst. Resultatet fra studien kan derfor være nyttig for lærere som ønsker å forbedre sin undervisningspraksis når det gjelder algebraisk tenkning, funksjonstenkning på barnetrinnet.