«Konklusjonen er at vindmøller kan være både bra og dårlig» – En analyse av 9.-klassingers skriftlige argumenterende tekster om et kontroversielt tema
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner elevers skriftlige argumentasjon knyttet til et undervisningsopplegg på 9. trinn om et kontroversielt tema, nærmere bestemt vindkraft på land. I den sammenheng, studerer jeg et utvalg elevtekster med vekt på kildebruk, oppbygging av argumentasjon og hvordan tre læreres tilnærming i undervisningen kan spores i tekstenes innhold, standpunkt og argumenter.
Gjennom formativ intervensjon blir et undervisningsopplegg knyttet til vindkraftutbygging på land prøvd ut av tre forskjellige lærere i tre klasser. Ved hjelp av observasjon ser jeg først på hvordan lærernes tilnærming til saken kommer til uttrykk i undervisningen. Med det som utgangspunkt, undersøker jeg gjennom en innholdsanalyse hvilke typer kilder elevene i mitt utvalg oppgir som grunnlag for sine tekster, og hvilke standpunkt som går igjen i tekstene i de enkelte klassene. Ikke minst ser jeg på hvordan tre elever bygger opp sin argumentasjon i sine argumenterende tekster når de skal ta stilling til saken ved bruk av Stephen Toulmins modell for praktisk argumentasjon (Toulmin, 2003).
I oppgaven viser jeg at elevene på mange måter mestrer det å strukturere og bygge opp argumenterende tekster sentrert rundt en hovedpåstand, basert på et variert utvalg av kilder. Oppgaven antyder likevel at mange elever fremdeles har utfordringer når det gjelder å vurdere kilder kritisk. I tillegg viser denne studien eksempler på variasjon når det gjelder i hvilken grad innvending og gjendrivelse blir tatt i bruk som en aktiv del av argumentasjonen. Studien viser også at elevene i dette utvalget i mindre grad blir påvirket av lærernes tilnærming i undervisningen når det gjelder egne standpunkt, innhold og argumenter i tekstene.
På bakgrunn av det, argumenterer jeg i denne oppgaven for at arbeid med kritisk literacy i norskfaget er en viktig del av elevenes danningsoppdrag. Ikke minst viser oppgaven hvordan arbeid med argumenterende skriving om sosiovitenskapelige kontroverser kan være et utgangspunkt i arbeid med de to tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling i norskfaget.
Nøkkelord: Kritisk literacy, argumentasjon, argumenterende skriving, Toulmin, skriveopplæring, kilder, kildebruk, undervisning, ungdomstrinn