«Jeg er ikke så glad i å rekke opp hånda, fordi jeg er litt redd for å si feil eller drite meg ut» - om å støtte elever til muntlig deltagelse på 8.trinn.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162433Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
I denne masteroppgava har jeg undersøkt hvordan en lærer kan støtte elever til muntlig deltagelse på 8.trinn. Forskningsdesignet er kvalitativt, og det baserer seg på en spørreundersøkelse og en utprøving av et undervisningsopplegg på 8.trinn. Den didaktiske hovedideen til undervisningsopplegget var at et forarbeid i grupper skulle støtte elevene til muntlig deltagelse i plenum.
Funnene mine viser at for å delta muntlig kan elevene komme til å trenge støtte i en eller flere av tre forskjellige dimensjoner: De kan trenge å bli trygge på innholdet i det muntlige bidraget sitt, de kan trenge å bli trygge på å si noe høyt i plenum og de kan trenge å bli bevisstgjort hvorfor de bør være med å delta muntlig.
Når det gjelder det utvalgte undervisningsopplegget, indikerer funnene at læringa først og fremst foregikk i forarbeidet i grupper og i mindre grad i den påfølgende plenumssamtalen. Allikevel uttrykker størsteparten av elevene at gruppearbeid generelt har et potensiale til å støtte den muntlige deltagelse deres. Både til at de blir tryggere på det de skal si, men også at de blir tryggere på å si det.