Utvikling av inkluderende praksiser gjennom profesjonelle læringsfellesskap i team
Abstract
SammendragDenne masteroppgaven tar for seg to temaer, inkluderende praksiser og profesjonelle læringsfellesskap. Temaet inkludering er i høyeste grad et dagsaktuelt tema når vi nå står ovenfor innføring av en ny opplæringslov hvor inkluderende opplæring har fått en tydeligere plass (Kunnskapsdepartementet, 2023). Etter kapittel 3.5 i Overordnet del av Læreplanverket for Kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2017) presiseres skolens plikt til å jobbe med profesjonalitet og skoleutvikling. Mitt prosjekt tar for seg disse to temaene i samspill gjennom problemstillingen: Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap skape grunnlag for å utvikle inkluderende praksiser? Den teoretiske delen av oppgaven beskriver temaene inkludering og profesjonelle læringsfellesskap gjennom et utvalg teori og en gjennomgang av relevante plan- og styringsverk. Jeg presenterer også nyere forskning på feltet, og har konsentrert meg om artikler hvor det er prøvd å utvikle inkluderende praksiser gjennom profesjonelle læringsfellesskap. I undersøkelsen har jeg benyttet meg av aksjonsforskning som design. Denne strategien bunner i et ønske om å prøve ut en utforskende tilnærming til det å drive skoleutvikling. Data er innhentet fra en gruppe lærere, som jobber på samme klassetrinn, et team. I tillegg til en forundersøkelse, ble det gjennomført tre refleksjonssamtaler i gruppe etter en modell for aksjonslæring (Fasting, 2018). Gjennom denne strukturen har deltakerne jobbet med et konkret utviklingsprosjekt knyttet til inkluderende praksiser. I tillegg har jeg fått innblikk i hvordan teamet av lærere reflekterer rundt inkluderende praksiser i skolehverdagen og hvordan de deler kunnskaper og erfaringer på team. Ut fra de to temaene inkluderende praksiser og profesjonelle læringsfellesskap, har jeg formulert to forskningsspørsmål. Resultatene struktureres med utgangspunkt i disse. Når det gjelder inkluderende praksiser, vil jeg beskrive hvordan deltakernes forståelse av begrepet inkludering utvider seg, og også hvordan deres praksisutøvelse endrer seg gjennom aksjonsprosessen. Jeg vil også vise til en utvikling hos deltakerne når det gjelder det å delta i et profesjonelt læringsfellesskap på team. Dette dreier seg om hvordan deltakerne benytter seg av teamets kunnskaper og erfaringer til utvikling av ny praksis. Funnene avdekker hver for seg positiv utvikling knyttet til temaene. Mot slutten av drøftingskapitlet vil jeg hente frem problemstillingen igjen, og se på samspillet mellom temaene. Det å jobbe systematisk med utvikling av inkluderende praksiser gjennom profesjonelle læringsfellesskap på team, gjennom for eksempel aksjonslæring, kan være en måte å møte disse komplekse oppgavene på for en skole. Det er imidlertid flere faktorer som har medvirket til at dette har lykkes i mitt prosjekt, og det vil jeg diskutere til slutt.
Nøkkelord: inkludering, inkluderende praksis, profesjonelle læringsfellesskap, team, Opplæringsloven, Overordnet del, LK20, aksjonsforskning