Motiverende skriving på 3.trinn ved bruk av nettbrett og iscenesettelse av skriveoppdrag
Abstract
Å skrive er en av de fem grunnleggende ferdighetene i læreplanverket for kunnskapsløftet (LK20). Læreren har derfor en viktig oppgave i å lære elever å skrive, og bør planlegge og tilrettelegge for at elevene får oppleve motiverende skriveoppdrag. Denne studien undersøker hvordan nettbrett og iscenesettelse av skriveoppdrag påvirker skrivemotivasjonen til elever på 3. trinn. Innenfor begrepet iscenesettelse vektlegger vi elementene skriverammer, kriterier, veiledet skriving og lærer i rolle i undervisningen. Grunnlaget for å velge elementene nettbrett og iscenesettelse som pådriver for skrivemotivasjon handler om vår egen interesse for feltene og synet på at erfaringsbasert og støttende læring kan være motiverende. I studien utforsker vi følgende problemstilling:Hvordan kan bruk av nettbrett og iscenesetting av skriveoppdrag legge til rette for skrivemotivasjonen til elever på 3. trinn?
For å besvare problemstillingen har vi gjennomført et forsknings- og utviklingsarbeid inspirert av pedagogisk designforskning. Vi har utarbeidet et undervisningsopplegg som er gjennomført i to ulike 3. klasser, hvor opplegget ble forsøkt forbedret fra første til andre gjennomføring. Ved hjelp av kvalitative observasjoner av atferd og klassesamtaler, har vi innhentet data for å finne tegn til skrivemotivasjon. Vi har også samlet inn elevarbeidene som ble utarbeidet i løpet av undervisningsøktene for å forsøke å se disse i sammenheng med observasjonene. I vår studie er begrepet skrivemotivasjon delt inn i følgende kategorier: Mestringstro, positivt skrivemiljø og autonomi, interesse og verdi for oppgaven og å skrive for en mottaker.
Våre funn indikerer at bruk av nettbrett og iscenesettelse bidrar til økt skrivemotivasjon blant tredjeklassingene. Hovedfunnene i studien vår viser at nettbrettet er en god motivasjonskilde fordi det tilrettelegger for og støtter elevenes ulike behov. Det viser seg at nettbrettet i seg selv også fungerer som en motivasjon i skrivingen og bidrar til økt elevaktivitet. Ved å iscenesette undervisningen på ulike måter viser våre funn at dette kan støtte elevenes skrivemotivasjon fordi det skaper rammer for skrivingen som tilrettelegger for interesse, mestring og mottakerbevissthet. Studien vår viser også at læreren har en viktig rolle som veileder og tilrettelegger i elevenes skriveutvikling.
Nøkkelord: Skrivemotivasjon, Nettbrett, Iscenesettelse, Begynneropplæring