Kunst og håndverk i Leirskole : Et innblikk i hvordan Brennabu Leirskole arbeider med kunst og håndverk
Abstract
I denne masteroppgaven forsøker vi å rette søkelys mot kunst- og håndverksfaget i de leirskolene som er anbefalt av Norsk leirskoleforening. I forbindelse med at leirskoleopphold i grunnskolen nylig har blitt lovfestet i Opplæringslova, og læreplanens økte fokus på praktiske arbeidsformer, har vi ønsket å undersøke utbredelsen av kunst og håndverk i leirskolen. Vi har både undersøkt kvantitativt, hvilke kunst- og håndverksaktiviteter vi kan finne ved hjelp av leirskolenes nettsider, og kvalitativt, ved å undersøke hvordan de arbeider med kunst og håndverk ved Brennabu Leirskole. De kvalitative undersøkelsene har blitt gjennomført i form av observasjon og intervju. Leirskolen drives med friluftsliv og uteskole som premiss for undervisningen. Et av kunst- og håndverksfagets viktigste byggesteiner er praktisk arbeid, noe som også vektlegges tungt i leirskolens virksomhet. Våre undersøkelser viser at det virker som om kunst og håndverk ikke vektlegges i særlig grad i leirskolevirksomheten generelt. Noen få skoler, inkludert Brennabu Leirskole, har likevel klare kunst- og håndverksaktiviteter som del av undervisningen, og opplyst om dette på nettsidene. Hoveddelen av vår observasjon, var Brennabu sitt opplegg med steinsliping, der vi observerte to ulike undervisningsøkter. Vi observerte at elevene fikk arbeide selvstendig i den estetiske aktiviteten, og at denne selvstendigheten skapte flere ringvirkninger for elevenes virksomhet. Vi opplever at Brennabu Leirskole arbeider godt med steinslipingen, med både innhold om det faglige og det håndverksmessige. I leirskolens arbeid ser vi tydelige preg av reformpedagogiske verdier, som likevel gjennomføres i tråd med dagens læreplan. Videre har vi mistanke om at det drives med kunst og håndverk i større grad enn hva nettsideanalysen vår avdekker. Dette skyldes at de kvalitative undersøkelsene våre ved Brennabu Leirskole avdekket at også de driver med mer kunst og håndverk enn det som kommer til uttrykk på nettsiden. Det kan også virke som om man i leirskolesammenheng ser på kunst og håndverk som noe adskilt fra friluftslivet, og ser på det mer som et innefag, noe som ville forklart liten synlighet av faget på nettsidene. Med denne oppgaven ønsker vi å belyse hvordan kunst og håndverk også er en del av friluftslivet og uteskolen, og hvordan disse kan bidra med å berike hverandre. Vi mener at Brennabu Leirskole kan stå fram som et eksempel på hvordan man kan arbeide med faget som en del av uteskoleundervisning, og være til inspirasjon for andre leirskoler, samt den ordinære grunnskolen.