Leseopplæring i første klasse: En kvalitativ studie om hvordan lærere jobber med leseopplæringen i første klasse
Abstract
Denne studien handler om leseopplæring i første klasse. Leseopplæring i første klasse dreier seg om å knekke lesekoden, avkode ord, og kunne lese og forstå enkle ytringer (Hekneby, 2011, s. 46). Lesing er en nøkkel til andre aspekter ved skoleforløpet, og en forutsetning for livslang læring (Kunnskapsdepartementet, 2017d; Sigmundsson et al., 2020, s. 5). Formålet med studien er derfor å undersøke hvordan førsteklasselærere jobber med lesing og deres perspektiver knyttet til metodiske valg. Studiens problemstilling lyder som følger:
Hvordan jobber tre førsteklasselærere med leseopplæringen, og hvordan begrunner de valg av arbeidsmetoder?
For å belyse problemstillingen har vi benyttet kvalitativ forskningsmetode. Datamaterialet har blitt samlet inn gjennom tre semistrukturerte intervjuer av førsteklasselærere ved tre ulike skoler. Det ble også benyttet ikke-deltakende observasjoner over flere dager. I teorikapitlet benyttes teori og forskning om lesing og ulike forhold som kan påvirke leseopplæringen. Et fremtredende funn i studien var bruken av varierte arbeidsmetoder. Informantene brukte blant annet stasjonsundervisning, høytlesing, arbeidsplan og metoden “skrive seg til lesing”, dette for å sikre at alle elever har en forutsetning for å få utbytte av leseopplæringen da elever lærer på forskjellige måter. Studien viser at ressurser, som å være en lærer i klasserommet, er en begrensning når det kommer til å tilpasse opplæringen, og at lærere dermed fokuserer mer på elever som strever med lesing. Det å ha systematisk, dynamisk kartlegging har vist at lærere lettere kan følge elevers leseutvikling og dermed tilpasse undervisningen bedre. Et annet fremtredende funn i studien viser at struktur og rutiner er med på å frigjøre tid til blant annet kartlegging og tilpasset opplæringen. Studien har også vist at graden av læreres metodefrihet er med på å påvirke hvilke didaktiske valg de tar. Funnene viser i tillegg at hjemmet spiller en viktig rolle i leseutviklingen, og at et trygt klassemiljø er avgjørende for elevenes progresjon.
Nøkkelord: leseopplæring, førsteklasselærere, arbeidsmetoder, kartlegging, tilpasset opplæring