Nyheter i nye digitale læremidler - En innholdsanalyse av digitale læremidlers fremstilling av samfunnsfaglig kunnskapsområder i nyheter om krig.
Abstract
Gjennom denne studien utforskes bruken av digitale læremidler i samfunnsfagundervisningen, med særlig fokus på hvordan nyheter om krig blir presentert og integrert i undervisningen. Studien anvender en tematisk innholdsanalyse for å undersøke tre digitale læringsplattformer: "Magasin" fra Gyldendal, "Skolen Aktuelt" fra Cappelen Damm og "Elevkanalen". Gjennom tematisk analyse identifiseres mønstre og temaer i hvordan disse læremidlene aktualiserer undervisningen, fremstiller samfunnsfaglig kunnskap, og relaterer nyhetsartikler til elevenes livsverden.Hovedfunnene indikerer at læremidlene bidrar til å aktualisere undervisningen ved å tilby et ferdig innhold som engasjerer elevene med relevante og aktuelle temaer. Funnene viser også at hver plattform i varierende grad knytter nyhetsartiklene til samfunnsvitenskapelige disipliner og elevens livsverden. Avslutningsvis diskuteres det hvordan dette kan påvirke undervisningens demokratiske dannelsesformål. Resultatene peker mot behovet for at lærere gjør kritiske vurderinger av det digitale innholdet og foretar egne didaktiske valg for å sikre at undervisningen gir en balansert og grundig forståelse av komplekse konflikter, samtidig som den styrker elevenes evne til kritisk tenkning.