Hvordan opplever lærere å undervise med læreplanen i matematikk med fokus på utforskende undervisning?
Abstract
Utforsking er et sentralt begrep i den norske læreplanen. Læreplanen er fortsatt ganske fersk, og det finnes begrenset med studier om virkningen av læreplanen. For utenom at utforsking er sentralt i læreplanen i Norge, så er utforsking en arbeidsmåte som har vært sentral innenfor internasjonal forskning i matematikk i det 21. århundre. I denne studien blir følgende problemstilling belyst:
Hvordan opplever lærere å undervise med læreplanen i matematikk med fokus på utforskende undervisning?
I studien blir det benyttet kvalitativ metode med intervjuer av tre lærere i matematikk.
Det kan virke som at lærere opplever læreplanen i matematikk som positiv for undervisningen. Lærere virker å oppleve et større fokus på diskusjoner i matematikk, og virker fornøyde med det. Utforsking i undervisningen er noe lærere kan ha nytte av å lære mer om. Lærere kan virke å oppleve nytteverdien av utforsking i undervisningen i variert grad.