En studie av hvordan rådgivning i det profesjonelle læringsfellesskapet er en ressurs for lærere i møte med utfordrende atferdsproblematikk
Abstract
Utfordrende atferdsproblematikk preger dagens skole. Lærere står ovenfor atferdsproblematikk hos elever som ikke alltid kan håndtere alene av læreren. Med denne oppgaven er ønsket å rette søkelyset på hvordan det profesjonelle læringsfellesskapet kan være en ressurs i møte med utfordrende atferdsproblematikk. Problemstillingen i oppgaven er derfor: Hvilken betydning kan rådgivning i det profesjonelle læringsfellesskapet ha for læreres møte med utfordrende atferd i skolen?
Studien har en kvalitativ tilnærming, hvor en deduktiv metode har blitt benyttet. Det er blitt gjennomført tre semistrukturerte intervjuer på en skole i Akershus, hvor informantene har ulike roller innad i skolen. Funn fra intervjuene indikerer at rådgivning i det profesjonelle læringsfellesskapet har bidratt som en ressurs i møte med utfordrende atferdsproblematikk. Lærerne som ble intervjuet rapporterte at det profesjonelle læringsfellesskapet kan fungere som en faktor for utvikling for hver enkelt lærer og deres profesjonelle skjønn. Det viser seg at lærerne i studien foretrekker å søke råd hos sine lærerkollegaer fremfor hjelpende instanser utenfor skolen når de har behov for støtte og rådgivning. Uavhengig av at datagrunnlaget har et begrenset utvalg som ikke kan generaliseres, så støtter funn fra studien opp mot tidligere forskning innenfor feltet, og suppleres med nye nyanser og perspektiver.
Psykologisk trygghet i henhold til å høre andres erfaringer og opplevelser, trekkes frem som avgjørende for at rådgivningen skal fungere som en ressurs. I tillegg vektlegger samtlige lærere betydningen av kollektiv læringskultur, og ett felles ansvar for hverandres og elevens læring. Avsatt tid og rom for å støtte og hjelpe hverandre i rådgivningssituasjonen synes å være en utfordring. Det etterspørres felles strategier og strukturer for organisering av det profesjonelle læringsfellesskapet. For å få brukt det profesjonelle læringsfellesskapet sitt potensial virker det hensiktsmessig å se på organiseringen av et kollektiv profesjonelt læringsfellesskap innad på skolen.
Nøkkelord: utfordrende atferd, sosiokulturell læringsteori, det profesjonelle læringsfellesskapet, rådgivning, psykologisk trygghet