SKOLENS INNHOLD I DEN NYE VERDEN: Et argument for en åpnere samtale om hva elever skal lære på grunnskolen i en verden stadig mer preget av kunstig intelligens
Abstract
I denne masteroppgaven analyserer jeg Norges "Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i skole og barnehage" fra 2023. Strategidokumentet er en reaksjon på en rask og omfattende digitalisering, drevet fram av kunstig intelligens (Kunnskapsdepartementet, 2023, s. 5). Formålet med strategidokumentet er å «stake ut en ny kurs» for norsk skole. Jeg argumenterer for at strategidokumentet slett ikke staker ut en ny kurs, men tvert imot bidrar til at skolens kurs forblir den samme. Dette skjer ikke minst fordi strategidokumentet neglisjerer spørsmålet om hva elever skal lære på skolen. Dette er et resultat, argumenterer jeg for, av at læringsdiskurs og byråkratidiskurs tar for stor plass i strategidokumentet. Diskursene hevder jeg at bidrar til å reprodusere doxa på utdanningsfeltet . Jeg maner til en mer åpen, demokratisk offentlig samtale om fremtidens skoles innhold, og jeg foreslår noen mulige veier dit.