• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SKOLENS INNHOLD I DEN NYE VERDEN: Et argument for en åpnere samtale om hva elever skal lære på grunnskolen i en verden stadig mer preget av kunstig intelligens

Henmo, Ola Kaspar Fort
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:231441987:13883389.pdf (1.278Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162416
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [339]
Abstract
I denne masteroppgaven analyserer jeg Norges "Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i skole og barnehage" fra 2023. Strategidokumentet er en reaksjon på en rask og omfattende digitalisering, drevet fram av kunstig intelligens (Kunnskapsdepartementet, 2023, s. 5). Formålet med strategidokumentet er å «stake ut en ny kurs» for norsk skole. Jeg argumenterer for at strategidokumentet slett ikke staker ut en ny kurs, men tvert imot bidrar til at skolens kurs forblir den samme. Dette skjer ikke minst fordi strategidokumentet neglisjerer spørsmålet om hva elever skal lære på skolen. Dette er et resultat, argumenterer jeg for, av at læringsdiskurs og byråkratidiskurs tar for stor plass i strategidokumentet. Diskursene hevder jeg at bidrar til å reprodusere doxa på utdanningsfeltet . Jeg maner til en mer åpen, demokratisk offentlig samtale om fremtidens skoles innhold, og jeg foreslår noen mulige veier dit.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit