«Det føltes som det var skikkelig gøy å bare sitte rolig, slippe å gjøre så mye, bare lese»- Skolebibliotekets rolle i arbeidet med å fremme leselyst hos gutter som ikke liker å lese
Description
Full text not available
Abstract
Studier viser at barn og unge leser mindre enn tidligere, og guttene oppgir lavere leselyst enn jentene. I dette prosjektet har jeg derfor ønsket å undersøke hvordan man kan fremme leselyst hos gutter på mellomtrinnet. Formålet med prosjektet har vært å søke kunnskap om skolebiblioteket sitt potensiale for å fremme leselyst og hvordan arbeidet med dette kan foregå. Problemstillingen til prosjektet er følgende: Hvilken rolle kan skolebiblioteket ha i arbeidet med å fremme leselyst hos gutter som ikke liker å lese? Skolebiblioteket kan deles inn i de tre dimensjoner plass, samling, og funksjon - inkludert rollen til skolebibliotekaren, og jeg har sett på hvordan de ulike dimensjonene kan være med å fremme leselyst. For å undersøke problemstillingen har jeg gjennomført en intervensjon der fem gutter fra mellomtrinnet deltok på femten samlinger på skolebiblioteket over en periode på seks uker. Datamaterialet består av observasjonsnotater fra disse øktene, samt semistrukturerte intervjuer med hver enkelt elev både før og etter opplegget på skolebiblioteket. Gjennom tematisk analyse kommer jeg frem til flere funn som understreker skolebibliotekets potensial som en ressurs for å fremme leselyst blant gutter på mellomtrinnet som ellers kan være motvillige lesere. Et viktig funn er at alle elevene viste tegn på leselyst i løpet av prosjektperioden, og at leselysten er tett knyttet opp til riktig bokvalg og gode leseopplevelser. Skolebiblioteket kan være en viktig bidragsyter til bøker som passer til elevenes interesser og lesekompetanse, og slik vil en god samling kunne fremme leselyst. I tillegg viser funnene at bokkafe, en form for litteraturformidling, var en vellykket metode både for å introdusere elevene for ulike bøker og for å trene dem opp til å kunne ta kvalifiserte bokvalg. Skolebibliotekaren hadde en sentral funksjon, både ved å formidle litteratur og ved å tilrettelegge for boksamtaler med enkeltelever og i hele elevgruppen, noe som synes å fremme leselyst. Som rom skilte skolebiblioteket seg fra klasserommet, og elevene satte pris på friheten og roen som finnes på skolebiblioteket, og dette var med på å bidra til økt leselyst.