Ett dypdykk: En didaktisk analyse av water competence En teoretisk studie fra et danningsperspektiv.
Abstract
SammendragSkolens formål inkluderer å fremme allmenndanning, og kroppsøvingsfaget skal også bidrartil å realisere dette målet. Svømming er en av bevegelsesaktivitetene som tar sikte på åfremme felles danning og identitetsskaping i samfunnet. Svømmeopplæringen har fått øktbetydning i Læreplanverket for Kunnskapsløfte 2020 (LK20), hvor undervisningen skal føretil elever som er svømmedyktige, samt har selvberging og livredningskompetanse. Som følgeav dette har begrepet og undervisningsinnholdet water competence fått økt oppmerksomhet.Imidlertid avdekker den eksisterende litteraturen en mangel på forskning som utforsker detpedagogiske potensialet til water competence. På bakgrunn av dette formuleres studiensproblemstilling, som følger: Hvilket danningspotensial kan water competence ha og hvordankan et danningsperspektiv øke dens relevans for elevers helhetlige læring ikroppsøvingsfaget?
Studien anvender Klafkis didaktiske analyse for å utforske water competence sittdanningspotensial. Ved å benytte Klafkis teoretiske danningsperspektiv som grunnlag, søkerstudien å forstå hvordan water competence, kan i en kroppsøvings kontekst, fremmeallmenndanning i tråd med skolens formål.
Funnene fra studien indikerer at water competence har et overordnet drukningsforebyggendeperspektiv noe som definerer rammene for innholdets omfang. Dette betyr at watercompetence gir elever mulighet til å tilegne seg ferdigheter, kunnskaper og evner til å væretrygge i ulike vannmiljøer. Det gir også et godt grunnlag for solidaritetsevne gjennom sittfokus på livredning. Imidlertid avslører også den didaktiske analysen at water competence,som innhold, legger lite vekt på elevers subjektivitet og medbestemmelse. Etdanningsperspektiv kan derfor gi en mer helhetlig tilnærming til svømmeundervisning ved ågi plass til elevens individuelle erfaringer og behov. Klafkis dannelsesteoretiske perspektivunderstreker muligheten til å øke relevansen av water competence i kroppsøvingsfagetgjennom anvendelse av eksemplarisk undervisning og fokus på tidstypiske-nøkkelproblemer.
Nøkkelbegrep: Water competence, Didaktisk analyse, Svømmeopplæring, Allmenndanning,Kroppsøving, Danningspotensial, Klafki, Selvbestemmelse, Medbestemmelse, Solidaritet