Show simple item record

dc.contributor.advisorHægeland, Toril
dc.contributor.advisorGedde-Dahl, Trine
dc.contributor.authorSkramstad, Nina
dc.date.accessioned2024-11-01T17:46:01Z
dc.date.available2024-11-01T17:46:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:230362736:50795362
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3162409
dc.description.abstractDet å skulle begynne på skolen, innebærer ofte høye forventninger fra de ferske skoleelevene. Mange forbinder det å begynne på skolen, med å lære alle bokstavene, selv om de kanskje allerede kan skrive og lese noe. Allerede fra dag én, læres det bokstaver i enkelte norske klasserom og bokstavinnlæringen skal sette startskuddet for et minimum ti år langt skoleløp. Hvordan man lærer bokstavene, kan derfor bety mer enn å lære noe som er høyst nødvendig for videre læring og denne masteroppgaven handler om nettopp ulike tilnærminger til dette. I denne masteroppgaven utforskes ulike tilnærminger til bokstavinnlæringen i offentlig skole og Steinerskolen. Med utgangspunkt i offentlig skoles metodefrihet, og Steinerskolens mer eller mindre fastsatte opplegg for bokstavinnlæring, har jeg undersøkt hvilke arbeidsmåter som kommer til syne i klasserommene og hvilke tilnærminger lærerne har til bokstavinnlæring. Ved bruk av videoobservasjon i fire klasserom, i tillegg til intervjuer med tilhørende lærere, har jeg forsøkt å svare på problemstillingen; Hvilken tilnærming har man til den første bokstavinnlæringen i Steinerskolen og offentlig skole, og hvilke forskjeller finner man? En komparativ kasusstudie i fire klasserom. For å kunne svare på denne problemstillingen, har jeg følgende forskningsspørsmål: 1. Hvordan introduserer lærerne en ny bokstav i hel klasse, og hvilke (faglige) hendelser inngår i introduksjonen? 2. Hvilke aktiviteter arbeider elevene med etter introduksjon av ny bokstav, og hvordan er aktivitetene organisert - i hel klasse, i grupper eller individuelt? 3. Hvordan beskriver og begrunner lærerne sin egen praksis og metoder knyttet til den første bokstavinnlæringa? Masteroppgavens funn, viser at lærerne bruker en rekke ulike arbeidsmåter og aktiviteter, for å introdusere en ny bokstav, i tillegg til ulike arbeidsoppgaver i forbindelse med denne introduksjonen. Det vises et skille mellom estetiske og kroppslige tilnærminger, både i skoleslagenes pedagogikk, men også i form av lærernes perspektiver og begrepsapparat. Det teoretiske rammeverket redegjør for steinerpedagogikk og steinerpedagogiske begreper, tidligere forskning og grunnleggende bokstavkunnskap som tas i bruk ved bokstavinnlæring. Delrapport 1 og 2 av seksårsrapporten (Bjørnestad et al., 2022; Bjørnestad et al., 2023) brukes som et solid grunnlag, både for sammenligning og for å kunne få et innblikk i fler enn fire klasserom i norsk skole.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.titleABC – Så lett som bare det? Bokstavinnlæring i fire klasserom
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record