Læreres arbeid for et inkluderende fellesskap i flerkulturelle klasserom – en kvalitativ studie
Abstract
Temaet i denne masteravhandlingen er inkluderingsarbeid i flerkulturelle klasserom. Studien har som formål å få innsikt i hvordan lærere forstår og arbeider med inkludering i kulturelt mangfoldige klasserom, men undersøker også på forhold som er av betydning i dette arbeidet. Lærerrollen og skole-hjem-samarbeid blir trukket frem som særlig betydningsfullt i inkluderingsarbeidet, samt betydningen av et godt profesjonsfellesskap.Inkluderingsbegrepet har hatt sin plass i den norske skolen i lang tid, men ble tydelig fremhevet etter Salamanca-erklæringen ble vedtatt i 1994. Erklæringen trekker frem tilpasset opplæring som en forutsetning for et godt inkluderingsarbeid og er derfor en svært viktig del av inkluderingsarbeidet. Samfunnet blir stadig mer mangfoldig som følge av innvandring og migrasjon, og med dette blir skolene stadig mer flerkulturelle, dette indikerer at skoler, og særlig lærere må bli mer bevisste og få mer kompetanse om inkluderingsarbeid i møte med flerkulturelle klasserom. Med bakgrunn i temaets aktualitet i dagens samfunn og egeninteresse har jeg utarbeidet en problemstilling; Hvordan arbeider lærere for å skape et inkluderende fellesskap i flerkulturelle klasserom?
For å undersøke problemstillingen i denne avhandlingen gjennomførte jeg kvalitative livsverdenintervjuer med tre erfarne lærere som har vært som kontaktlærere ved ulike flerkulturelle skoler. Ved å anvende en fenomenologisk tilnærming, ble lærernes subjektive forståelser og opplevelser fremhevet i empirien. Lærerne beskriver er naturlig fokus på inkludering i sitt arbeid, og uttrykker bevissthet rundt det kulturelle mangfoldet på skolen og betydningen av tilpasset opplæring i inkluderingsarbeidet. Likevel viser funnene at lærerne ikke er bevisste på inkluderingsarbeid knyttet til det flerkulturelle aspektet, og impliserer at det er mangel på bevisstgjøring og målrettet arbeid i forbindelse med inkludering på flerkulturelle skoler. Samtidig kommer det frem i funnene at lærerne opplever skole-hjem- samarbeidet med minoritetsforeldre noe utfordrende med sikte på blant annet språkbarrierene, og at lærerne ser verdien av det gode samarbeidet i profesjonsfellesskapet i møte med foreldrene og i inkluderingsarbeidet på skolen.
Nøkkelord: Inkludering, tilpasset opplæring, flerkulturelle klasser, LK20 og lærerarbeid.