Skriving gjennom rammelek: En kvalitativ studie på 2. og 3. trinn
Abstract
Sammendrag
Denne studien utforsker bruken av rammelek som en metode i skriveundervisningen på 2. og3. trinn. Formålet med studien er å øke forståelsen for hvordan rammelek kan anvendes i dentidlige skriveopplæringen. Vi ønsker at klasserommene til de yngste skal være lekende, meden undervisning som møter elevenes interesser og lar barn være barn i skolen. I oppgaven tarvi for oss følgende problemstilling:
Hvordan kan rammelek bidra til å iscenesette meningsfulle skriveaktiviteter ibegynneropplæringen?Ut ifra problemstillingen har vi tre tilhørende forskningsspørsmål:• Hvilke forhold i rammeleken påvirker elevenes skrivemotivasjon?• Hvordan reflekterer elevene rundt hvorfor de skriver i rammeleken?• Hva skriver elevene om i tekstene sine og hvordan fremstiller de innholdet?
I denne studien har vi benyttet oss av pedagogisk designforskning som metode, der vigjennomførte testing og revisjon av en rammelek med flyplass som tema. Vi gjennomførte tosykluser med leken. Vi har samlet inn data gjennom metodetriangulering, som inkludererobservasjonsnotater, elevtekster og intervjuer med utvalgte elever. Deretter har vi analysertdatamaterialet i tråd med våre tre forskningsspørsmål.
Våre funn indikerer at skriving gjennom rammelek oppmuntret elevene til å leke med,utforske og engasjere seg i språket. For det første, fremmet forberedelsene til oggjennomføringen av leken samskriving blant elevene, hvor de samtalte om og delte tekstenesine med hverandre. For det andre, ble elevene i rammeleken posisjonert som kompetenteskrivere, uavhengig av hvor de var i sin skriveutvikling. For det tredje, ble skrivingenskommunikativ formål tydelig når vi satt det inn i en autentisk skrivesituasjon. Elevene visteen tydelig forståelse for teksters funksjon på en flyplass og evnet å være bevisste mottakere,samt tilpasse både innhold og form når de skrev. Samlet sitter vi igjen med et inntrykk av atmange av elevene fant skriving gjennom rammeleken som meningsfullt, hvor de gjennom lekarbeidet både med skriveutvikling og skriverutvikling.
Nøkkelord: Begynneropplæring, Rammelek, Skriveaktiviteter, Funksjonell skriving ogSkrivemotivasjon