«Underveisvurdering» En kvalitativ studie om fem kroppsøvingslærere sin praktisering av underveisvurdering i den videregående skolen.
Abstract
Underveisvurdering kan være en kompleks praksis. Ifølge Kunnskapsdepartementet (2022f) skal underveisvurdering fremme læring, øke elevens kompetanse, samt bidra til å tilpasse opplæringen. Formålet med masteroppgaven er å se på hvordan kroppsøvingslærere praktiserer underveisvurdering i sin undervisning for elever på et videregående skolenivå. For å besvare problemstillingen viser oppgaven til fire forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår kroppsøvingslærere i den videregående skolen begrepet underveisvurdering? 2. Hvilke faktorer påvirker deres praktisering av underveisvurdering? 3. Hvilke former for vurdering brukes i undervisningstimene? 4. På hvilken måte anser kroppsøvingslærerne underveisvurdering til å være en rettferdig vurderingspraksis?Oppgavens teorigrunnlag består av Black og Wiliam (1998) sin formative vurderingsteori. Den bygger på fem strategier som danner utgangspunktet for forståelsen av norsk underveisvurdering. Den første strategien handler om å klargjøre og dele kriterier for måloppnåelse, mens den andre går ut på å gi fremoverrettet tilbakemeldinger. Den tredje strategien handler om å utføre egenvurdering, og den fjerde strategien handler om hverandrevurdering. Femte og siste strategi går ut på å skape diskusjoner og situasjoner som avdekker læring. Oppgavens metode baserer seg på en kvalitativ tilnærming, med bruk av forskningsintervju for innsamling av data. Utvalget består av fem kroppsøvingslærere som arbeider i den videregående skolen. Metoden tar utgangspunkt i semistrukturerte intervjuer som viser til fire ulike hovedfunn. Hvert funn bygger på ett forskningsspørsmål. Den første kategorien viser til funn som tilbakemelding, læring og kompetanse. Den andre kategorien oppsummeres slik: vurderingskriterier, lærerens opplevelse av elevens forståelse, tidsbruk, utdanningsbakgrunn og et godt læringsmiljø. Tredje kategori bygger på muntlig fremoverrettet tilbakemelding, egenvurdering, hverandrevurdering og diskusjoner, mens den fjerde kategorien viser til begrepet rettferdighet, variert forståelse og grundig dokumentasjon. Totalt sett viser funnene i oppgaven at informantene i stor grad praktiserer underveisvurdering i samsvar med formålet. Informantene uttrykker et fokus på tilbakemeldinger, å fremme elevers læring og øke deres kompetanse. For å praktisere underveisvurdering er vurderingskriterier, forståelse og et godt læringsmiljø sentrale faktorer. Overordnet legger informantene vekt på egen- og hverandrevurdering samt diskusjoner i egen praksis. De uttrykker en forståelse av rettferdighet som bygger på en lik mulighet til å vise kompetanse, og samtidig viser det til grundig dokumentert vurderingspraksis.