̈Hvordan forstår og utøver lærere på ungdomstrinnet underveisvurdering i kroppsøving ̈ En kvalitativ intervjustudie om lærere på ungdomstrinnet sin forståelse og utøvelse av underveisvurdering i kroppsøving
Abstract
Sammendrag
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere på ungdomstrinnet forstår og utøver underveisvurdering i kroppsøving. Dette er sett opp imot nasjonale styringsdokumenter, tidligere forskning på tema og teoriene til Hay & Penney (2013) og Black & Wiliam (2009) om vurdering.
Det er gjennomført en kvalitativ studie, hvor datainnsamlingen har foregått gjennom semistrukturerte intervjuer med fem kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet. Intervjuene ble analyser med tematisk analyse, hvor jeg fulgte de seks fasene til Braun & Clarke (2006). Da ble hovedtemaer identifisert og det dannet resultatene for min studie.
I resultatene viser det seg at de fleste lærerne har en ganske god forståelse for hvordan underveisvurdering står beskrevet i styringsdokumentene. De anerkjenner underveisvurdering som all vurdering frem til sluttvurderingen, og prioriterer læringsfremmende tilbakemeldinger. Selv om et flertall av lærerne viser en god forståelse for underveisvurdering, er utøvelsen mer varierende. Utøvelse blant lærerne er mer subjektiv og vurderingene baseres i større grad på lærerne sin individuelle forståelse av hva som skal være en del av vurderingsgrunnlaget. Det kommer blant annet frem at et par av lærerne utøver en udatert vurderingspraksis hvor blant annet hastighet på en løpetest er avgjørende for å oppnå toppkarakter. Det kommer også frem at lærerne opplever at de har utilstrekkelig med tid til å gjennomføre god underveisvurdering. Funnene viser også at det er stor variasjon i hvor mye samarbeid det er innad i kroppsøvingsseksjonene, som kan være en av årsakene til at det er så varierende utøvelse. Avslutningsvis kommer det frem at lærerne savner mer tid til samarbeid og diskusjon slik at utøvelsen av underveisvurdering også skal bli mer lik blant lærerne.
Nøkkelord: Vurdering, underveisvurdering, formativ vurdering, summativ vurdering, vurdering for læring, kroppsøving, assessment literacy