Elevers opplevelse av digitale læremidler i matematikk og deres samhandling med disse
Abstract
Mange skoler har tatt i bruk digitale læremidler som primærressurs i flere fag, og supplerer med tradisjonelle trykte lærebøker i Norge (Kunnskapsdepartementet, 2023). Formålet med denne studien er å få fram elevens opplevelse ved bruk av digitale læremidler i matematikk på ungdomstrinnet. Studien ønsker å undersøke elevenesopplevelse av interaktivitet og bruk av multimedieinnhold i digitale læremidler. Studien ønsker samtidig å belyse opplevelsen blant ungdomsskoleelever når det gjelder samarbeidslæring med digitale læremidler i matematikk.Bakgrunnen for denne studien er den økende bruken av digitale læremidler i matematikkundervisningen på skoler. Det er et formål om å utforske elevenesopplevelse i faget, et område som det er begrenset med forskning på per nå (Lee et al., 2023; Gilje, 2021). I Norge har regjeringen ambisjoner om å tilby et bredt spekter av undervisningsmateriell og læringsressurser, både i trykt og digital form, og å gi skoler og lærere frihet til å velge forskjellige verktøy og ressurser (Gilje, 2016; Kunnskapsdepartementet, 2023).En kvalitativ forskningsmetode i form av case studie ble benyttet for å svare på problemstillingen: Hvordan er opplevelsen blant elever på ungdomstrinnet ved bruk av digitale læremidler i matematikk? Informasjon har blitt samlet gjennom observasjon og semistrukturerte intervjuer av fire elever på 10. trinn fra samme klasse ved en ungdomsskole på Østlandet vår 2024. Digitale læremidler i mitt tilfelle er dermed Campus Matte fra Campus Inkrement og Skolen fra Cappelen Damm.Problemstillingen ble undersøkt innenfor rammene av et sosiokulturelt læringsperspektiv for å forstå hvordan elevene samhandler med digitale læremidler og hvordan er deres opplevelse med disse i matematikklæring med tanke på interaktivitet, multimedieinnhold og samarbeidslæring.Studien viser at digitale læremidler kan fungere som medierende redskaper som kan bidra til å forbedre elevenes læringsopplevelse i matematikk. Disse redskapene, inkludert forelesningsvideoer og løsningsforslag, muliggjør løsning av problemer og forbedrer forståelsen av matematiske begreper. Ved å benytte seg av disse medierende redskapene som er tilgjengelige i de digitale læremidlene Campus Matte og Skolen, viser svar fra informantene at de oppnår en mer engasjerende og interaktiv tilnærming til læringen.Analysen viser hvordan multimodalitet i digitale læremidler, kan støtte og forbedre deres læringsopplevelse med begrepsforståelse i matematikk. Videre viser analysen at multimodal innhold kan gjøre læringen mer variert og engasjerende, og dette kan gi en bedre opplevelse i matematikkundervisningen. Når det gjelder opplevelsen blant ungdomsskoleelever om samarbeidslæring ved bruk av digitale læremidler i matematikk, indikerer studien at de samhandler godt og diskuterer aktivt i et fellesskap. Intervjuene med informantene bekreftet dette samhandlinger og informantene opplyser hvordan de hjelper hverandre under gruppearbeidet.Digitale læremidler kan fungere som medierende redskaper. Funnene fra denne studien indikerer en mangel på effektive samarbeidsverktøy i de digitale læremidlene, noe som kan behovet for å utforske og forbedre tilgjengelige ressurser for samarbeidslæring.