En innholdsanalyse av arbeidsmåter og åpenhet i matematiske programmeringsoppgaver
Abstract
Programmering er en ferdighet som nylig har blitt introdusert i norsk læreplan gjennom LK20. Denne studien tar sikte på å utforske hvordan denne implementeringen har blitt gjennomført ved å analysere matematiske lærebøker fra to forskjellige forlag for 8., 9. og 10. trinn. Dette gjør vi ved å utføre en innholdsanalyse av tilstedeværelsen av stillas, åpenhet, programmeringsformer og arbeidsmåter. Vår studie er baseres på teoretiske rammeverk som UMC-metoden fra Lee et al. (2011) og kategoriseringen av åpenhet av Yeo (2017). Resultatene av vår studie viser at det har vært ulike tilnærminger til implementeringen. På den ene siden fokuserte Maximum på en overgang fra analog programmering til blokkbasert programmering før de til slutt introduserte tekstbasert programmering. På den andre siden har Matemagisk utelukkende benyttet den sistnevnte programmeringsformen. Vi finner også et lavt antall oppgaver med åpen utvidelse i begge læreverkene, noe som fører til et høyt antall lukkete oppgaver.
Programming is a new skill that has recently been introduced to the Norwegian curriculum through LK20. This study aims to explore how this implementation has been done by analyzing mathematical textbooks from two different publishers for 8th, 9th and 10th grade. We do this by performing a content analysis of the presence of scaffolding, openness, programming tools and the approaches to programming. Our study is based on the use of theoretical frameworks such as the UMC-method from Lee et al. (2011) and the categorization of openness by Yeo (2017). The results of our study show that there have been different approaches to the implementation. On one hand, Maximum focused on a transition from unplugged programming to block-based programming before finally introducing text-based programming. On the contrary Matemagisk has exclusively utilized the latter of the three. We also find a small number of tasks with open extension from both publishers, leading to a high number of closed tasks.