Escape rom i Minecraft: samarbeid i matematikk gjennom spill.
Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan en kan designe et escape rom i Minecraft som skal legge til rette for samarbeid i matematikk. Spillet er designet for elever i 5. klasse, men kan også brukes av andre. Gjennom oppgaven har vi forsøkt å svare på problemstillingen: Hvordan kan et escape rom designes i Minecraft slik at elevene samarbeider i matematikk? I analysedelen formulerte vi to forskningsspørsmål vi ville besvare, som igjen skulle hjelpe oss å få innsikt i problemstillingen. Disse var som følger:1. Hvordan kan prinsipper fra spilldesign benyttes i utviklingen av et digitalt escape rom for at det skal legge til rette for samarbeidslæring i matematikk?2. Hvordan kan teori om samarbeidslæring og computer-supported collaborative learning (CSCL) benyttes i utviklingen av et digitalt escape rom som skal legge til rette for samarbeid?I oppgaven vil vi presentere hvordan prototypen er designet med pedagogisk designforskning som teorigrunnlag. Her vil det også komme frem hvordan den har endret seg gjennom iterasjonene ut ifra tilbakemeldinger fra elevene som har prøvd den. Vi vil analysere datamaterialet vi har samlet inn, og presentere funnene våre som skal gi svar på forskningsspørsmålene. I analysen vil vi bruke litteraturen som er gjennomgått i oppgaven som grunnstein for våre funn. Etter analysen vil vi komme med en konklusjon, og hvordan vi ser for oss veien videre kunne sett ut for et prosjekt som dette.
Nøkkelord: computer supported collaborative learning (CSCL), Minecraft, Escape rom (room), samarbeid, pedagogisk designforskning, spilldesign og spillbasert læring.