• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Escape rom i Minecraft: samarbeid i matematikk gjennom spill.

Brustad, Kasper Sebastian Dahlsrud; Høiland, Therese Rommen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230950115:130236159.pdf (3.576Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162392
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [339]
Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan en kan designe et escape rom i Minecraft som skal legge til rette for samarbeid i matematikk. Spillet er designet for elever i 5. klasse, men kan også brukes av andre. Gjennom oppgaven har vi forsøkt å svare på problemstillingen:

Hvordan kan et escape rom designes i Minecraft slik at elevene samarbeider i matematikk?

I analysedelen formulerte vi to forskningsspørsmål vi ville besvare, som igjen skulle hjelpe oss å få innsikt i problemstillingen. Disse var som følger:

1. Hvordan kan prinsipper fra spilldesign benyttes i utviklingen av et digitalt escape rom for at det skal legge til rette for samarbeidslæring i matematikk?

2. Hvordan kan teori om samarbeidslæring og computer-supported collaborative learning (CSCL) benyttes i utviklingen av et digitalt escape rom som skal legge til rette for samarbeid?

I oppgaven vil vi presentere hvordan prototypen er designet med pedagogisk designforskning som teorigrunnlag. Her vil det også komme frem hvordan den har endret seg gjennom iterasjonene ut ifra tilbakemeldinger fra elevene som har prøvd den. Vi vil analysere datamaterialet vi har samlet inn, og presentere funnene våre som skal gi svar på forskningsspørsmålene. I analysen vil vi bruke litteraturen som er gjennomgått i oppgaven som grunnstein for våre funn. Etter analysen vil vi komme med en konklusjon, og hvordan vi ser for oss veien videre kunne sett ut for et prosjekt som dette.

Nøkkelord: computer supported collaborative learning (CSCL), Minecraft, Escape rom (room), samarbeid, pedagogisk designforskning, spilldesign og spillbasert læring.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit