Design av et digitalprodukt for å støtte undervisningen i lesestrategier
Abstract
Sammendrag
Denne studien ser på hvordan man kan designe et digitalprodukt som kan støtte lærerne i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningen i lesestrategier. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består av en testbar digital prototype, og den andre delen består av en skriftlig redegjørelse for bakgrunnen for temaet, utviklingen og evalueringen av digitalproduktet. Problemsstillingen for denne studien er følgende:
På hvilken måte kan et digitalprodukt designes for å støtte undervisning i lesestrategier?
Det er også et mål for dette studiet å forsøke å svare på spørsmål om designet av et digitalprodukt kan bidra til å forandre den nåværende undervisningspraksis på skolen, om det kan muliggjøre samarbeid blant lærere og på hvilken måte det digitale produktet muliggjør et utviklingsarbeid for organisasjonen?
Denne masteroppgaven har benyttet seg av en designvitenskapelig tilnærming, med spesiell vekt på March og Smiths rammeverk for designvitenskap. Metoden for aksjonsforskning og deltagende design har blitt brukt som tilnærming for å belyse problemsstillingen. Deltagergruppen i designprosessen består av en gruppe på fire lærere som underviser i ulike fag på mellomtrinnet. Gjennom aksjonsforskning gjennomføres fire iterasjoner. På bakgrunn av det forskningslitteraturen omhandler om lesing og lesestrategier, forsøkes det i hver iterasjon å forbedre utformingsvalgene i digitalproduktet.
Det ferdige designet resulterte i en digital prototype som har innlemmet noen viktige funksjoner som loggfunksjonen, plakat-funksjonen og den skaper struktur og fremgang. Disse funksjonene eller designprinsippene kan lede fram mot den riktige veien å gå for å danne et stillas for en forskningsbasert undervisning i lesestrategier. Utformingen av den digitale prototypen kan støtte, gjennom sine funksjoner, felles læring i organisasjonen.