Design av en digital læringsressurs i matematikk med fokus på utvalgte læringsstrategier
Abstract
I denne designvitenskapelige masteroppgaven er det utviklet en digital læringsressurs med formål om å bidra til innføring av utvalgte læringsstrategier i matematikk for ungdomsskoleelever. Jeg har ønsket å utvikle en matematisk ressurs som skal være enkel for ungdomsskoleelever å benytte seg av selvstendig i egen læringsprosess. Spesielt etter fagfornyelsen og nye læreplaner i 2020, har det vært mye fokus på hvordan digitale læringsressurser kan utvikles for å imøtekomme norske elevers behov i matematikkopplæringen. Den utviklede ressursen er døpt med navnet MATH GPS, og er et forsøk på å bidra med innføring av utvalgte læringsstrategier i matematikk. MATH GPS er utviklet i samarbeid med en utvalgt elevgruppe, som er valgt ut fra 5 forskjellige osloskoler. I designprosessen er det blitt diskutert designløsninger som kan resultere i en digital ressurs som kan være enkel å benytte seg av selvstendig for å få innføring i forskjellige måter å lære matematikk på. Utprøving og evaluering av prototypen har gitt verdifull innsikt i de utvalgte elevenes preferanser og behov, og viser vei til videreutvikling av MATH GPS og muligheter til videre forskning. Den testbare prototypen kan åpnes gjennom følgende kobling: MATH GPS.PROTOTYPE