• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læreres inkluderingsdilemmaer i grunnskolen

Grønvold, Lone Grindal; Hæreid, Pernille Brænden
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230362736:50626062.pdf (2.728Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162386
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [339]
Abstract
Denne oppgaven belyser ulike dilemmaer lærere står overfor i arbeidet med å inkludere elever med utviklingshemming. I tidligere forskning vises det til at dagens spesialpedagogiske system for elever med behov for spesialundervisning har en rekke mangler (Nordahl mfl., 2018, s. 5-6). Med utgangspunkt i dette, tar vår studie for seg temaet gjennom kvalitative intervjuer av fire lærere på det sentrale østlandsområdet i Norge. Intervjuene undersøker lærernes refleksjoner knyttet til dette temaet. Selv om det finnes andre måter å belyse dette temaet på, har vi, av hensyn til masterprosjektets tid og omfang, valgt denne vinklingen. Målet med oppgaven er belyse dilemmaer i lærernes inkluderingsarbeid av elever med utviklingshemming. Oppgavens problemstilling er: hvordan arbeider et utvalg lærere med inkludering av elever med utviklingshemming for å sikre tilfredsstillende læringsutbytte? For å undersøke dette vil vi se på muligheter og utfordringer i læreres inkluderingsarbeid av elever med utviklingshemming, og hva de legger i begrepet «tilfredsstillende læringsutbytte». Resultatene viser at inkludering av elever med utviklingshemming er situasjons- og kontekstbestemt på bakgrunn av denne elevgruppens heterogenitet og varierende behov til enhver tid. Dette skisserer lærernes komplekse og dilemmafylte arbeid med å inkludere denne elevgruppen i skolen og ruste de til å møte det livet har å by på.

Nøkkelord: inkludering, tilpasset opplæring, elever med utviklingshemming, tilfredsstillende læringsutbytte og inkluderingsdilemmaer.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit