Læreres inkluderingsdilemmaer i grunnskolen
Abstract
Denne oppgaven belyser ulike dilemmaer lærere står overfor i arbeidet med å inkludere elever med utviklingshemming. I tidligere forskning vises det til at dagens spesialpedagogiske system for elever med behov for spesialundervisning har en rekke mangler (Nordahl mfl., 2018, s. 5-6). Med utgangspunkt i dette, tar vår studie for seg temaet gjennom kvalitative intervjuer av fire lærere på det sentrale østlandsområdet i Norge. Intervjuene undersøker lærernes refleksjoner knyttet til dette temaet. Selv om det finnes andre måter å belyse dette temaet på, har vi, av hensyn til masterprosjektets tid og omfang, valgt denne vinklingen. Målet med oppgaven er belyse dilemmaer i lærernes inkluderingsarbeid av elever med utviklingshemming. Oppgavens problemstilling er: hvordan arbeider et utvalg lærere med inkludering av elever med utviklingshemming for å sikre tilfredsstillende læringsutbytte? For å undersøke dette vil vi se på muligheter og utfordringer i læreres inkluderingsarbeid av elever med utviklingshemming, og hva de legger i begrepet «tilfredsstillende læringsutbytte». Resultatene viser at inkludering av elever med utviklingshemming er situasjons- og kontekstbestemt på bakgrunn av denne elevgruppens heterogenitet og varierende behov til enhver tid. Dette skisserer lærernes komplekse og dilemmafylte arbeid med å inkludere denne elevgruppen i skolen og ruste de til å møte det livet har å by på.
Nøkkelord: inkludering, tilpasset opplæring, elever med utviklingshemming, tilfredsstillende læringsutbytte og inkluderingsdilemmaer.