Tilbyr to læreverk på 5 og 7.trinn oppgaver med progresjon mot uekte brøk i henhold til rammeverket til Stevens et al. (2020)?
Abstract
I denne oppgaven undersøkes det om to læreverk på 5 og 7.trinn tilbyr progresjon i oppgaver mot uekte brøk i henhold til rammeverket til Stevens et al. (2020). Rasjonale tall er et omfattende tema i matematikk og følger elevene gjennom hele grunnskolen. Likevel er det et område som oppleves som utfordrende for elever å forstå, og problematiske for lærere å undervise i. Når brøker mindre enn én oppleves som vanskelige er det ikke overraskende at brøker større enn én byr på nok et hinder i veien mot å utvikle brøkforståelse. Norske skoler og lærere står fritt til å velge læreverk selv, og lærebøkene brukes ofte som utgangspunkt for undervisning. Derfor er det interessant å undersøke læringspotensialet læreverkene tilbyr knyttet til uekte brøk. For å undersøke om progresjonen i oppgavene følger den samme progresjonen som rammeverket til Stevens et al. (2020), har en kvalitativ innholdsanalyse blitt brukt til å kategorisere 554 oppgaver fra lærebøkene Multi og Matemagisk på femte og syvende. I tillegg ble statistiske analyser foretatt for å undersøke om det var en jevn representasjon av oppgaver som skal dekke de ulike nivåene i det valgte rammeverket.
Funnene fra undersøkelsen viser at det generelt på tvers av læreverkene er god progresjon i oppgaver mot uekte brøk på femte og syvende trinn. Læreverkene på 7.trinn fokuserer ikke på brøk større enn 1 i motsetning til 5.trinn, men viser likevel til en progresjon i Stevens et al. (2020) sitt rammeverk fordi de involverer de foregående nivåene til uekte brøk. Videre indikerer resultatene at det ikke var en jevn fordeling av oppgaver som skal dekke de ulike nivåene i det valgte rammeverket. Uekte brøk var best representert på 5.trinn og kan forståes utifra LK20 hvor dybdelæring av brøk er forbeholdt dette klassetrinnet.
Nøkkelord: Brøk, uekte brøk, lærebøker og brøkaspekter